ACW schaadt imago CD&V

De intense samenwerking tussen CD&V en het ACW leidt volgens bijna driekwart van de Vlamingen tot belangenvermenging. En de imagoschade gaat verder dan dat. Dat blijkt uit een peiling van Ipsos, in opdracht van VTM en De Morgen.

De saga rond het ACW heeft het imago van CD&V duidelijk geschaad. In de peiling werd gewerkt met de stelling: de intense samenwerking tussen ACW en CD&V leidt tot belangenvermenging. Slechts zes procent van de bevraagden gaf aan het daar helemaal niet mee eens te zijn. Aan de andere kant stelt 29 procent akkoord te gaan, 43 procent is het er “eerder mee eens”. Dat maakt dat 72 procent van de Vlamingen overtuigd is in belangenvermenging.

En daar stopt het niet voor CD&V. Uit het onderzoek blijkt dat die overtuiging ook leeft bij een pak van de eigen kiezers. Maar liefst 48 procent van de CD&V-kiezers gaat akkoord met de stelling. 50 procent van die kiezers is het ook eens met de stelling dat de correcte werking van CD&V in het gedrang komt door de nauwe banden met het ACW. Bij alle bevraagden gaat 70 procent daarmee akkoord.

Toch is er ook een positieve noot, die luistert naar de naam Kris Peeters. Volgens het onderzoek geloven zeven op de tien Vlamingen dat Peeters in staat is om de politieke uitdagingen tot een goed einde te brengen (15 procent is het volledig eens, 55 procent “eerder eens”). Daarmee doet Peeters het beter dan Bart De Wever. Het N-VA-kopstuk kan “maar” zes op de tien Vlamingen overtuigen. Al kan die laatste wel rekenen op een grotere kern echte believers (21 procent is het volledig eens, 39 procent “eerder eens”).