Letterlijk: de excuses van AnsaldoBreda

AnsaldoBreda, de fabrikant van de Fyra-treinen, heeft zich verontschuldigd tegenover België en Nederland voor de recente problemen met de Fyra.

Lees hier de volledige verklaring van het bedrijf:

Wij verontschuldigen ons tegenover Nederland en België voor de problemen met de Fyra. Wij zullen ons uiterste best doen om deze onverwachte situatie op te lossen.

De problemen die zich de laatste dagen voordeden op de treinen type V250, werden veroorzaakt door onvoorziene problemen. Na de eerste technische tests lijken die problemen te maken te hebben met een grote opeenstapeling van sneeuw en ijs onder de treinen. Tijdens het rijden van de trein is dat ijs losgekomen en zo raakten sommige delen van de onderkant van de trein beschadigd.

Maar deze ongemakken hebben op geen enkel moment de veiligheid van de treinen of de passagiers in gevaar gebracht.

De Fyra-treinen zijn uitgebreid en naar behoren getest en gecontroleerd. Ze ondergingen testen in de klimaatkamer in het internationaal erkende Arsenal Institute in Wenen. Daarna zijn er testritten gebeurd om de treinen te controleren en verder op punt te zetten op het testcircuit van Velim in Tsjechië en op de Fyra-lijn.

Bij geen enkele van deze testen hebben bovenvermelde problemen zich voorgedaan.

AnsaldoBreda heeft samen met zijn techniekers in Nederland en Italië onmiddellijk en naar behoren een team van veertig personen samengesteld. Dat team is bezig aan een grondig onderzoek om een oplossing te vinden voor dit probleem. Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met de techniekers van de klant en van de operator. AnsaldoBreda verontschuldigt zich voor de ongemakken tegenover de klant en tegenover de passagiers en verzekert dat het zijn uiterste best zal doen om dit probleem op te lossen.