30 miljoen kwijt aan ticketsysteem NMBS

De spoorwegen zetten de ontwikkeling stop van een ticketsysteem waarin sinds 2012 al 30 miljoen euro is gestoken. Dat schrijft De Tijd en wordt bevestigd door NMBS-CEO Sophie Dutordoir. 

Het gaat om het zogenaamde informaticasysteem NDS (New Distribution System). Dat systeem moest het voor de reizigers gemakkelijker maken om tickets te kopen, zowel online, via automaten als ook aan de loketten. 

Vanuit het filiaal Ypto wordt daar al sinds 2012 aan gewerkt. Er is al 30 miljoen euro ingestoken, maar het systeem werkt niet naar behoren. Daarom werd beslist om het systeem stop te zetten en toch voor een ander systeem te kiezen.

"We hebben nu drie kanalen voor de ticketverkoop: online, via de automaten en aan de loketten. Die drie kanalen draaien op drie verschillende informaticaplatformen. We hadden beslist daar een eengemaakt informaticasysteem van te maken, om het gebruik te vergemakkelijken. Maar na een studie hebben we nu gekozen voor een ander systeem dan datgene waaraan we werkten", zegt Dutordoir.