Treinramp Buizingen: chaos in de sneeuw

Bijna zes jaar geleden kende België haar ergste treinramp ooit. Twee passagierstreinen botsen in Buizingen, uiteindelijk komen negentien mensen om het leven. Het zal leiden tot een versnelde invoering van het TBL1+-remsysteem voor treinen. In de laatste aflevering van ‘Lotgenoten’ reconstrueert VTM NIEUWS-journalist Julie Colpaert de ramp.

Het is nog vroeg in de ochtend op 15 februari als de trein van Quiévrain richting Luik op enkele honderden meters van het station van Buizingen in de flank aangereden wordt door de trein van Leuven naar ’s-Gravenbrakel. De klap is groot, maar het duurt lang eer duidelijk wordt hoe erg het is.

Net zoals elke werkdag was Sebastien samen met zijn vrienden met de trein op weg naar het werk. Wanneer hij het knarsende geluid van treinremmen hoort, wordt hij heel ongerust. “Net na Halle hadden we door dat er iets gebeurde, want de trein begon plots heel hard te remmen en gebruikte de noodrem.”

Afschuwelijk
Uiteindelijk overleeft Sebastien de ramp, maar wat hij ziet is verschrikkelijk. “Ik hing boven aan de wagon. Uiteindelijk ben ik gesprongen en landde ik op de overleden mensen. Het was afschuwelijk”, zegt hij.

"Tweede trein"
De hulpdiensten komen mondjesmaat ter plaatse. Brandweerman Rudy Dewinter is er als eerste en gaat meteen aan de slag. Hij heeft snel door dat er extra mankracht en materieel nodig is. Maar dat materieel komt maar niet: “Ik heb dan nog eens gebeld om te vragen waar het bleef. Maar mijn collega zei dat hij al in de wagon bezig was. En toen bleek dat er dus nog een tweede trein was, die achter de eerste was geschoven. En daar lagen veel meer slachtoffers”, vat hij de chaos samen.

Achteraf
Ook voor spoedarts Veronique Devriendt is het werk ter plaatse bijzonder zwaar. Zij moet coördineren, maar de omvang van de ramp maakt het moeilijk werken. De zwaarste klap voor haar komt achteraf. “De dingen die we gezien hebben, zijn gruwelijk. Maar je werkt op adrenaline. Je kijkt en je ziet wel, maar je verwerkt het pas achteraf.”