Greenpeace valt Brico aan in reclame

Milieuorganisatie Greenpeace gaat in de aanval tegen winkelketen Brico. In een campagne toont de organisatie een foto van een baby die een plantenspuit als een pistool tegen z’n hoofd krijgt gedrukt. De spuit is gevuld met glyfosaat, een mogelijk kankerverwekkende onkruidbestrijder. Greenpeace vindt dat Brico moet stoppen dat te verkopen, maar de winkel wil het product niet uit de rekken halen.

Het is ongezien dat een ngo een winkel rechtstreeks aanvalt, maar voor Greenpeace is de maat vol. Glyfosaat is de meest gebruikte onkruidverdelger en wordt in de 140 doe-het-zelfzaken van Brico verkocht. Greenpeace zegt de winkelketen vaak te hebben gewaarschuwd, maar Brico reageerde niet. “Er zijn evenveel studies die aantonen dat het product kankerverwekkend is dan studies die het tegendeel bewijzen. Daarom halen wij het product voorlopig niet uit de rekken”, laat Brico aan VTM NIEUWS weten.

Normaal zou in juni dit jaar de verkoop van glyfosaat worden verboden door de Europese instanties, maar die kwamen niet tot een akkoord. Ook organisaties zijn verdeeld over het feit of het product kankerverwekkend is of niet.

Kankerverwekkend of niet?
Het Europees Kanker Agentschap zegt dat de stof in combinatie met andere chemische middelen kankerverwekkend is, terwijl het Europees Voedselagentschap glyfosaat als veilig beschouwd. Maar Greenpeace is zeker: glyfosaat is volgens de organisatie gevaarlijk en de verkoop moet stoppen. Daarom organiseren ze deze harde actie. Brico zegt kennis genomen te hebben van de campagne, maar wenst er verder niet op te reageren.

Tot eind 2017 mag het product in Europa gebruikt worden. Tegen dan moet het Europese Chemicaliënagentschap (ECHA) een onderzoek hebben gevoerd naar de impact van de stof op de menselijke gezondheid en het milieu.