Start de werkdag voortaan onderweg?

Tussen Gent en de zetel van Colruyt in Halle rijdt sinds vorige week de "kantoorbus". Tijdens een testfase van zes maanden kan een honderdtal werknemers van het supermarktbedrijf van en naar het werk pendelen met de bus met vierentwintig zitplaatsen die als een kantoor ingericht is. Nu worden ook andere potentiële trajecten in kaart gebracht.

Het voertuig met werkplaatsen, internetverbinding, printer, stopcontacten en koffiemachine werd naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit voorgesteld op de hoofdzetel van Colruyt in Halle, nabij Brussel. Project "Office on Wheels" moet achterhalen of de kantoorbus een duurzaam alternatief kan bieden voor het woon-werkverkeer.

Verliesuren door file
Vlaams minister van Werk, Economie en Innovatie Philippe Muyters ziet alvast verschillende voordelen, onder meer in de aanpak van de files en bijhorende uitstootdaling. "Door van je verplaatsing ook nuttige werktijd maken, wordt het aantal verliesuren door de file stevig ingekort, en kan het wellicht een nuttige bijdrage leveren voor de combinatie werk/privé." Volgens de minister werd reeds een studie aangevraagd om alle mogelijke potentiële trajecten in Vlaanderen in kaart te brengen.

Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), een van projectpartners, verduidelijkt dat in het kader van het project ook potentiële trajecten naar bedrijventerreinen rond Brussel, Gent en Antwerpen onderzocht worden. "In het voorjaar van 2017 worden de resultaten van de testfase en van de studie geëvalueerd", klinkt het. Een kantoorbus haalt twintig wagens uit de file en reduceert volgens de initiatiefnemers de brandstofconsumptie met 96 liter per 100 km.