Pakkend RND-spotje grijpt naar de keel

Net als vorig jaar staat de Rode Neuzen Dag weer helemaal in het teken van jongeren met psychische problemen. Om de campagne bekend te maken, werd vanmorgen een pakkend campagnefilmpje gelanceerd. In het harde filmpje is een huilend meisje te zien dat zichzelf verwondt met een scheermesje.

Het filmpje is één van de drie campagnefilmpjes voor de Rode Neuzen Dag. Het is bijzonder confronterend, "maar we mogen wel eens zien hoe hard het is voor de persoon die het zelf meemaakt", zegt kinder- en jeugdpsychiater Peter Adriaenssens. "Ik vind het terecht dat er ook eens stevig tegen aan gegaan wordt, want één op de vijf jongeren krast of snijdt zichzelf."

Het scheelt als je deelt
"Dit zijn de reële problemen en we moeten proberen onze ogen eens echt te openen", besluit Adriaenssens. Erover praten is dan ook essentiëel. De slogan van de Rode Neuzen Dag is dan ook niets voor niets 'Het scheelt als je deelt'.

Zo kan je helpen

  • Rode Neuzen kan je vanaf vandaag kopen bij de kantoren van Belfius, de actievoerders of bestellen op rodeneuzendag.be. Vanaf 3 oktober zijn ze ook in verschillende andere verkooppunten te vinden
  • Actievoerders kunnen hun actie registreren op een vernieuwde rodeneuzendag.be
  • Een Rode Neus kost 5 euro, waarvan 3,5 euro naar het Rode Neuzen Fonds gaat
  • De opbrengst van Rode Neuzen Dag gaat naar het Rode Neuzen Fonds, beheerd door een onafhankelijk bestuurscomité bij de Koning Boudewijnstichting en dient om jongeren met psychische problemen te helpen

iVox voerde dit onderzoek uit bij 1.685 Vlamingen, waaronder 1.000 jongeren tussen de 16 en 30 jaar.