“Rijhulp redt 100 levens per jaar”

Automobilistenvereniging Touring wil dat jongeren in hun rijopleiding alles leren over rijhulpsystemen van auto’s: sensoren die aangeven dat je van je rijstrook afwijkt of die je auto doen vertragen als je te dicht bij de voorligger komt. Zo’n systemen kunnen honderd mensenlevens per jaar redden, zegt Touring.

Ons land doet het niet goed in de statistieken van jongeren die betrokken zijn bij verkeersongevallen. Hoewel niet wetenschappelijk onderzocht, wordt daarbij een link gelegd tussen het hoge aantal slachtoffers en de mogelijkheid om hier een rijbewijs te halen zonder professionele begeleiding.

In bijna alle andere landen is het verplicht om een aantal uren les te volgen in een rijschool of bij professionele instructeurs. Maar zelfs als ze via een rijschool passeren, krijgen de jongeren nog veel te weinig informatie over de veiligheidssystemen waarover een voertuig beschikt.

Ongevallen
"Ik denk aan noodremsystemen, adaptive cruise control (waarbij de snelheid automatisch wordt verlaagd in functie van een voorligger), parkeerhulpsystemen, ABS-remmen of Lane Assist, waarbij de wagen een signaal geeft als er van de rijstrook wordt afgeweken", zegt Alexander Vancolen van Bosch, dat die rijhulpsystemen ontwikkelt. "Nochtans is het bewezen dat dergelijke systemen het aantal ongevallen en de ernst ervan sterk kunnen terugdringen. Vooral bij jongeren, die meer risico's nemen en daarom de verkeersongevallen als voornaamste doodsoorzaak hebben."