"Banken worden zéker duurder"

De diensten die banken aanbieden, zullen zeker duurder worden omdat er geen andere mogelijkheid is om de huidige lage rente te compenseren. Dat zegt Max Jadot, de topman van BNP Paribas Fortis. Het is de eerste keer dat een topman van een bank dat met zo veel woorden zegt.

Het probleem is al een tijdje gekend en de banksector hamert er al langer op: de historisch lage rente die we vandaag kennen, brengt de Belgische banken in nauwe schoentjes. Zo nauw zelfs dat de banken geen andere optie hebben dan hun diensten duurder te maken, zegt Jadot. De CEO van BNP Paribas Fortis deed die uitspraak bij de voorstelling van de halfjaarcijfers.

De Belgische banken haalden tot nog toe hun inkomsten uit de rentemarges, door het omzetten van deposito's in kredieten, zei de topbankier. Maar omdat de rente zo laag staat, wordt het voor de banken steeds moeilijker om daarmee geld te verdienen. "Vanaf 2017 zal de huidige rentestand en de vlakke rentecurve pijn beginnen pijn doen “, zei Jadot. “Niet alleen voor deze bank, maar ook voor de Belgische banken en de Belgische banksector.”

Gevolg? De lage rente moet gecompenseerd worden, bijvoorbeeld met meer inkomsten uit betaling voor diensten. "Er is hierover nog geen concreet project", zei de topman, maar "we gaan dit bekijken in functie van de rentestanden".

Dossierkosten al gevoelig verhoogd
Laatst besliste BNP Paribas Fortis al om de dossierkosten van een herfinanciering te verdubbelen van 350 naar 700 euro. Volgens de bank was dat een noodzakelijke regel: op die manier kunnen ze hun eigen kosten dekken. “De huidige dossierkosten dekken slechts gedeeltelijk de verschillende administratieve verrichtingen. Bij herfinancieringen is de administratieve last nog hoger”, klonk het toen in een schriftelijke verklaring. De bank wou toen niet voor de camera reageren.

"Maximumtarrief voor dossierkosten"
Minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil nog dit jaar maximumtarieven vastleggen voor dossierkosten. Hij vraagt van de banken ook meer duidelijkheid voor hun klanten en meer doorzichtigheid. “We hebben verschillende banken gecontacteerd en het is onduidelijk hoe de dossierkosten worden aangerekend. Er moet snel duidelijkheid komen.”

Bekijk ook: