Zo kan je Pokémon in de klas gebruiken

Nog negen keer slapen en dan is het voor veel jonge Pokémonjagers weer uit met de pret: dan moeten ze opnieuw naar school. Schooldirecties breken zich er alvast het hoofd over hoe ze met deze nieuwe rage moeten omgaan. Het tijdschrift 'Klasse' stelt intussen voor om Pokémon Go gewoon in de lessen te integreren. 

Volgens gameonderzoeker aan de UGent Jeroen Bourgonjon is het alvast duidelijk: het spelletje in de klas of op de speelplaats verbieden heeft geen enkele zin. “Overal en altijd verbieden is een mogelijkheid, maar niet eentje dat ik scholen zou aanraden”, zegt hij daarover in het magazine ‘Klasse’. “Leerlingen hebben met een gsm een krachtig instrument in hun broekzak, dat kan je maar beter gebruiken.”

Net daarom raadt Bourgonjon aan om het spelletje te gebruiken in de lessen, “zolang je maar blijft duidelijk maken dat de les bijvoorbeeld over wiskunde gaat en dat Pokémon Go een middel is”. En of je nu een wiskundeleerkracht bent, of in de biologie les geeft: met een beetje creativiteit kan iedereen het spel in zijn lessen gebruiken.

  • Wiskunde: In Pokémon Go en andere games zijn data belangrijk. Door data een interessante context te geven, zijn leerlingen meer gemotiveerd voor rekensommen of kansberekening. Elke Pokémon heeft bijvoorbeeld een informatiekaart met hoogte, gewicht, combatpower… Welke combinaties van Pokémon of krachten zijn het best? Hoeveel Pokémon heb je nodig om België door te reizen en hoeveel wegen die allemaal samen? De mogelijkheden zijn eindeloos.
  • Biologie: Pokémons evolueren en de sterkste exemplaren blijven leven. Ideaal voor een les over de evolutieleer? Of verken de natuurlijke habitat van Pokémon die in water leven. 
  • Taal: Waarom niet eens een gamebespreking in plaats van een boekbespreking? Leerlingen motiveren om te schrijven gaat gemakkelijker als ze over iets kunnen schrijven dat hen interesseert. Of kan je een Pokémon in het Frans beschrijven?
  • Geschiedenis: Ga letterlijk op stap in het verleden via Pokéstops, vaak standbeelden en plekken in een stad of gemeente met historische waarde.
  • Digitale vaardigheden: Laat leerlingen een Pokémon GPS trip uitstippelen, digital stories of een infographic maken.