Mysterie verdwenen letters opgelost

Sommigen was het misschien al opgevallen maar de voorbije dagen waren uit de logo's van bedrijven zoals Brussels Airport en Proximus, maar ook op Facebook, de letters A's, B's en O's verdwenen. Een nieuwe campagne van het Rode Kruis, zo blijkt. De organisatie wil daarmee het levensbelang van bloeddonoren onderstrepen. De letters verwijzen naar onze bloedgroepen. "We hebben veel nieuwe A, B en O's nodig", zegt An Luyten van Rode Kruis-Vlaanderen.

"Missing Type", zo heet de campagne, is eigenlijk een internationale campagne. 25 bloedinstellingen uit 21 landen hebben de handen in mekaar geslagen. Volgens het Rode Kruis zijn er wereldwijd elke seconde drie bloedtransfusies nodig. Het leven van die patiënten ligt letterlijk in de handen van bloeddonoren.

Rode Kruis-Vlaanderen is voor dit jaar nog op zoek naar 38.000 nieuwe donoren om de bloedvoorraad op peil te houden. "Maar 3 procent van de Belgische bevolking doneert bloed, terwijl 70 procent het nodig heeft", stelt Luyten.

Iedereen doet mee
In ons land zetten 95 bedrijven en organisaties mee hun schouders onder de campagne van het Rode Kruis. Zoals bijvoorbeeld Coca-Cola, Belfius, Colruyt Group en De Lijn. Ook politieke partijen, mediabedrijven, steden, provincies en natuurlijk heel wat ziekenhuizen nemen deel.

#MissingType
Wie vanochtend in de krantenwinkel de voorpagina's van enkele kranten bekeek, zag trouwens ook dat de A's, B's en O's uit de namen van de kranten verdwenen waren. De campagne van het Rode Kruis steunen op Twitter, Facebook en Instagram kan met de hashtag #MissingType.

Lees ook: Mysterie! Letters verdwijnen op Facebook!