Tatoeage? 1 op 5 heeft er spijt van

Elk jaar worden in België ongeveer 500.000 tatoeages geplaatst. Maar wat blijkt? Ruim twintig procent van de eigenaar heeft spijt van die beslissing. Een zopas gelanceerde campagne moet mensen aansporen om eerst goed na te denken over hun keuze, alvorens naar de tattooshop te spurten.

De campagne 'Ben je zeker?' is een initiatief van de Hoge Gezondheidsraad en de FOD Volksgezondheid. De hoofdbedoeling? Vermijden dat mensen impulsief een tatoeage zetten én hen ook beter informeren over de gezondheidsrisico's die erbij komen kijken. 

"Het doel is niet om tatoeages te verbieden, maar wel om mensen alle nodige info te verschaffen om een verstandige keuze te maken", zegt de woordvoerster van de Hoge Gezondheidsraad Wendy Lee. "Nog te weinig mensen zijn zich bewust van de risico's die aan een tatoeage verbonden zijn. Zo kunnen er bepaalde medische complicaties optreden, en is niet elke werkgever even tolerant voor een zichtbare tatoeage."

De federale truck

Om de mensen beter te kunnen informeren, zal een grote truck van de federale overheid op verschillende plaatsen in België halt houden. Wie langskomt in de truck kan met experts praten en kennismaken met het materiaal waarmee tatoeages geplaatst worden. Ook krijgen ze een zogenaamde 'sleeve' mee: een doorzichtige mouw met daarop valse tatoeages.

Bezint eer ge begint is dus de boodschap van de campagne. Wie op voorhand goed nadenkt over de tatoeage, kan situaties als deze bijvoorbeeld al vermijden.