1 op de 3 doet aankopen over de grens

Een op de drie Belgen trekt minstens één keer per jaar de grens over om voeding en drank aan te kopen. Bijna een kwart doet dat meerdere keren per jaar. Samen zijn de grensaankopen in 2015 goed voor een totaal bedrag van 723 miljoen euro, een stijging van 40 sinds 2008. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK.

Uit het onderzoek komt een duidelijk profiel van de Belgische grensshopper naar voren. Het gaat om consumenten die meestal niet trouw zijn aan één winkel, prijsgevoelig zijn en gemiddeld op 18 kilometer wonen van een van onze buurlanden Nederland, Luxemburg, Duitsland of Frankrijk. Belgen die al inkopen over de grens hebben gedaan, zijn van plan om dat vaker te doen en nog meer voedingsproducten in het buitenland in te slaan. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, vreest dat de Belgische economie daardoor nog eens 150 miljoen euro zal mislopen.

Frankrijk in de lift
Volgens FEVIA zitten vooral de grensaankopen in Frankrijk in de lift. Hoewel ze nog niet op het peil van Nederland zitten, halen ze in 2015 de kaap van de 100 miljoen euro, dubbel zo veel als in 2010. Een supermarkt als Auchan in Roncq, net over de Franse grens, mikt expliciet op Vlaamse klanten en heeft een tweetalige website. 

De voedingsindustrie eist maatregelen om de evolutie een halt toe te roepen en de competitiviteit van de sector te versterken. "We hebben immers al hogere btw-tarieven dan onze buurlanden, een verpakkingsheffing, hogere accijnzen, het Groene Punt, de gezondheidstaksen, enzovoort", zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia. Er mogen volgens hem geen extra belastingen of heffingen op voeding en dranken meer bijkomen en de loon- en energiekostenhandicap in vergelijking met de buurlanden moet worden weggewerkt.

Van Overtveldt: “Geen reden tot paniek”
Minister van Financiën Johan Van Overtveldt geeft toe dat accijnsverhogingen op voeding en drank tot een verhoging van de grensaankopen kunnen leiden, maar ziet voorlopig geen reden tot paniek. Zo wijst hij erop dat het totaalbedrag “niet eens een derde van een procent van de totale Belgische consumptiebesteding is. Dat is natuurlijk niet te verwaarlozen, maar we moeten wel een beetje zin voor proportie behouden," zegt de minister aan VTM NIEUWS.

Daarnaast zijn de accijnsverhogingen volgens de minister integraal gebruikt om de loonlasten te verlagen, in het kader van de taxshift. “Die taxshift is de reden achter de forse jobgroei die we de jongste tijd zien en die we ook in de toekomst mogen verwachten.” Ten slotte stipt Van Overtveldt aan dat er ook heel wat grensverkeer in de andere richting te zien is, waarbij vanuit andere landen voor bepaalde producten in België geshopt wordt.