Teek kan gevaarlijk virus verspreiden

In Nederland heeft iemand een hersenvliesontsteking opgelopen na een beet van een teek die besmet was met het encefalitisvirus. Dat schrijft Het Nieuwsblad. In ons land komt het virus ook voor, al zou nog niemand besmet zijn geraakt via een tekenbeet. 

De Nederlander liep het encefalitisvirus recent via een tekenbeet op tijdens zijn wandeling over de Utrechtse Heuvelrug. De Nederlandse overheid onderzoekt nu hoe groot de kans op besmetting is.

Ook in België?
Volgens het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid is het virus ook in ons land aanwezig, omdat dieren de besmetting oplopen als ze door een teek gebeten worden die het gevaarlijke virus draagt. Voorlopig heeft nog niemand zich in ons land gemeld die ziek werd door het encefalitisvirus, maar er kwamen al wel veel reizigers met het virus thuis.

Als je besmet raakt word je niet altijd ziek maar in extreme gevallen kan het virus een hersenvliesontsteking of een aantasting van het hersenweefsel uitlokken.

Het virus is wijdverspreid bij teken in Oostenrijk, Tsjechië en Rusland.