Hier pakt Weyts file op Brusselse Ring aan

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) wil het fileprobleem op de Brusselse Ring snel aanpakken. Daarom heeft hij de verkeersdoorstroming op vijf knooppunten laten onderzoeken en belooft nu gerichte acties om het verkeer vlotter te laten verlopen op deze drukke verkeerspunten.

Pendelaars die dagelijks de E40, A12 of E19 nemen, weten als geen ander dat je onder de files op de Brusselse ring niet uit kan. Maar als het van Vlaams minister Weyts afhangt, komt daar verandering in. Weyts wil spitsstroken aanleggen op de meest filegevoelige assen maar ook het vele verkeer dat van de luchthaven naar de buitenring (R0) of E19 wil en nu moet invoegen op één rijstrook aanpakken.

Vijf knooppunten
In totaal zullen dus vijf belangrijke knooppunten op de Brusselse Ring worden aangepakt. De ‘quick wins’ zullen in de komende maanden worden uitgevoerd in afwachting van de grotere werken die in 2019 zullen worden uitgevoerd op de Brusselse Ring. Hier vindt u alvast een overzicht waar er zal gewerkt worden.

A201
De meest cruciale en eerste aanpassing zal op de A201 worden uitgevoerd. Dat is de toegangsweg naar de luchthaven van Zaventem. Na de werken zou het verkeer over twee en een beetje verderop over drie rijstroken kunnen rijden.

E40
Ook in Groot-Bijgaarden wordt de verbinding van de buitenring (R0) met E40 richting kust heringericht. Op die locatie maken de weggebruikers te weinig gebruik van de uiterst rechtse rijstrook en dat bemoeilijkt volgens Weyts de doorstroming van het verkeer. Met andere wegmarkeringen zal het verkeer dat de buitenring wil verlaten via de voorsorteerstrook van de E40 richting kust ‘gedwongen’ worden om meer gebruik te maken van deze onderbenutte rijstrook.

Ook de verbinding van de E40 vanuit Brussel met de buitenring (R0) in Kraainem wordt onder handen genomen. Hier zal het verkeer dat vanuit Brussel komt en op de uiterst linkse rijstrook rijdt (bijvoorbeeld om zich naar Leuven te verplaatsen), niet meer rechts mogen invoegen. De uiterst linkse rijstrook zal voortaan verder doorlopen. Hierdoor moeten bestuurders minder van rijstrook wisselen en zal het verkeer vlotter en veiliger verkeer verlopen.

A12
In Strombeek-Bever zal de verbinding van de buitenring (R0) met A12 richting Antwerpen aangepast worden. Nu kan het verkeer dat van de buitenring wil verlaten via de A12 richting Antwerpen, enkel over de uiterst rechtse rijstrook. Na de aanpassing zal het verkeer dat de Ring wil verlaten, gebruik kunnen maken van een tweede rijstrook om de A12 te nemen.

E411
Tot slot wordt ook in Tervuren, ter hoogte van het Leonardkruispunt, de verbinding E411 vanuit Namen met buitenring (R0) aangepakt. Het verkeer dat vanuit Namen komt via de E411 zal meer gebruik moeten maken van de uiterst rechtse rijstrook.  Zo zal ook daar de beschikbare ruimte beter benut worden en zal het verkeer vlotter rijden op de drukke momenten.

Vanaf 2019 grote werken
Vanaf 2019 zullen dan grootschalige werken van start gaan aan de Brusselse Ring. Om het aantal weefbewegingen (auto's die van rijstrook moeten veranderen, n.v.d.r.) te verminderen, worden er over een lengte van 20 kilometer parallelbanen aangelegd, die het lokaal en doorgaand verkeer van elkaar scheiden. Op het viaduct van Vilvoorde komt er een vierde rijstrook.