‘Dure’ buurtwinkel wint aan populariteit

De buurtwinkel lijkt helemaal terug. Dit jaar gaan er al zeker 65 nieuwe open: kleine Delhaizes, Colruyts en Carrefours. Die zijn populair, omdat ze in dichtbij liggen en vaak ook open zijn op zondag. Dat ze iets duurder zijn, houdt niemand tegen.

Heel wat klanten willen graag een gezellige babbel en vooral heel veel verse producten. Vaak moeten ze nog snel na hun werk het avondeten gaan kopen. “Het aandeel verse producten is relatief belangrijker in buurtwinkels dan in een grote winkel. De focus ligt er vooral op voeding om onmiddellijk te consumeren”, klinkt het bij Kris Volckaert, verantwoordelijke van zelfstandige Delhaizewinkels.

Proxy Delhaize is de buurtwinkel-formule van de keten: dit jaar opent ze zo 25 nieuwe winkels. En ook Colruyt en Carrefour investeren in hun versies van de buurtwinkel. Alles samen komen er dit jaar 65 bij in heel België. Dat succes komt ook dankzij de zelfstandige uitbaters van de buurtwinkels, en hun vaak persoonlijke aanpak.

De buurtwinkel is algemeen wel iets duurder dan de grote supermarkt, maar dat houdt de kopers niet tegen. “Als je weinig koopt, dan is één procent duurder in euro's, dan betekent dat niet zo veel”, aldus marketingspecialist Gino Van Ossel. “En het is net wanneer we weinig nodig hebben dat we naar die kleinere winkels gaan”