Amper controles op ritsen

De politie controleert amper op ritsen in het verkeer. Vorig jaar hebben maar 87 mensen een boete gekregen omdat ze het niet deden. Dat blijkt uit cijfers die VTM NIEUWS opvroeg bij de federale politie. Zij geven toe dat controle op ritsen niet echt een prioriteit is. 

Het principe van ritsen is simpel. Je rijdt door tot op het einde van de rijstrook. De bestuurder naast je moet je voorrang geven, elk om de beurt. Je mag dus niet voor het einde invoegen, want dan rits je verkeerd. Maar het ritsen heeft wel degelijk zijn nut.

“Veel mensen denken nog altijd dat het een asociale maatregel is, maar het ritsprincipe heeft veel voordelen", zegt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring. "Je gaat er sneller mee de files oplossen, want die gaan minder lang duren door telkens een wagen te laten invoegen."

"Geen prioriteit"
Nochtans controleert de politie er te weinig op. Het ritsen is verplicht sinds 2014. Toen schreef de politie maar 61 boetes uit, vorig jaar waren het er 87. “Ten eerste moeten we het kunnen vaststellen. En wanneer we het vaststellen dan is dat meestal bij een ongeval of wanneer er op een foutieve manier geritst is. Bovendien is het niet één van onze prioriteiten. We focussen ons meer op onze drie killers zoals rijden onder invloed, overdreven snelheid en het niet dragen van een gordel. Ritsen is een hoffelijkheidsprincipe", zegt hoofdcommissaris Koen Ricour van de federale wegpolitie.

Touring gaat daar niet mee akkoord. De organisatie wil dat de politie daar wel meer aandacht aan besteedt. “Omwille van het feit dat het met verkeersveiligheid en mobiliteit te maken heeft”, aldus Smagghe. Wie niet ritst of een bestuurder er niet door laat wanneer hij wil ritsen, krijgt een boete van 55 euro.