1 bedrijf op 2 maakt reclame via Facebook

Bijna één op de twee ondernemingen in Vlaanderen maakt reclame via de sociale media, vooral via Facebook, maar ook op LinkedIn en Twitter. Dat blijkt uit onderzoek van Unizo bij 972 ondernemers dat VTM NIEUWS kon inkijken. Bedrijven maken op die manier niet alleen publiciteit, ze willen ook horen wat de klanten vinden van hun producten en hun diensten.

Unizo ondervroeg bijna 1.000 ondernemers in Vlaanderen Brussel. 43 procent zegt reclame te maken via sociale media. Ook Wim Ballieu, zaakvoerder van Balls & Glory, adverteert via Facebook. Hij betaalt er elke maand 250 à 300 euro voor. Reclame maken via flyers en magazines loont niet meer volgens Wim.

Bijna één op twee ondernemers adverteert dus via Facebook, maar wat met de andere helft? “Een groot deel van de ondernemers heeft een gebrekkige kennis over sociale media”, aldus Karel Van Eetveldt van Unizo. “Ze hebben soms schrik of zeggen dat ze er geen tijd voor hebben. Of erger nog: ze denken dat het niet belangrijk is voor onze sector, wat uiteraard niet juist is.”