Rijbewijs behalen wordt €123 duurder

De rijopleiding wordt vanaf volgend jaar 123 euro duurder én veeleisender. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts bekend gemaakt. Weyts wil met een Vlaams Verkeersveiligheidsplan, dat vandaag groen licht kreeg van de Vlaamse regering, het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 gehalveerd zien tot nog 200 per jaar. Op gewestwegen wordt 70 km/u de norm.

In 2014 vielen 400 verkeersdoden in Vlaanderen, een pijnlijke stijging nadat het cijfer al enkele jaren aan het stagneren was. "De lat moet hoger. We mogen de schande van de 400 doden nooit aanvaarden", aldus Weyts. De lat moet onder meer hoger op het gebied van educatie, handhaving en infrastructuur. Weyts wil dat het aantal verkeersdoden tegen 2030 daalt naar 133 en tegen 2050 geen enkele meer.

123 euro duurder
Voor het behalen van het rijbewijs zal je meer rijervaring moeten opdoen. Dat uit zich onder meer in een verlenging naar negen maanden alvorens je het praktijkexamen mag afleggen wanneer je via de rijschool rijlessen volgt. Nu kan dat al na drie maanden. Er wordt voortaan ook aandacht besteed aan risicoperceptie en rijden met een GPS.

De rijopleiding wordt ook 123 euro duurder. De prijs die je betaalt voor het theoretische examen blijft dezelfde, het praktische examen wordt wel 3 euro duurder. Maar het is vooral het terugkommoment dat de prijs doet stijgen. Iedereen zal na zes maanden verplicht een terugkomcursus moeten volgen. Wie dat niet doet, is zijn rijbewijs kwijt. 

Het systeem van de vrije begeleiding blijft behouden, maar begeleiders, ouders bijvoorbeeld, zullen binnenkort wel een verplichte vorming moeten volgen.

Speedguns
Wat de handhaving betreft zal worden afgestapt van filmrolletjes in flitscamera's en wordt werk gemaakt van een "gebiedsdekkend" web van slimme camera's, die ingezet kunnen worden voor trajectcontrole. Ook zal de politie gebruik kunnen maken van 'speedguns', die op flexibele wijze ingezet kunnen worden voor extra snelheidscontroles. De federale wegpolitie zal 20 à 30 van zulke speedguns krijgen, de lokale politie 50 à 100. 

Weyts wil ook dat snelheidssloten, toestellen die de maximumsnelheid van een wagen beperken, opgelegd kunnen worden aan recidiverende snelheidsduivels. Wat infrastructuur betreft moeten de wegen veiliger worden, met onder andere conflictvrije kruispunten. Op gewestwegen wordt 70 km/u de norm. Het nieuwe systeem gaat in voor wie vanaf 1 juni 2017 aan zijn of haar rijopleiding begint.

Bekijk ook: