Gestorven nadat 112 niet bereikbaar was

Een 46-jarige man is overleden nadat hij drie keer tevergeefs het noodnummer 112 had gebeld. De man werd drie keer door de noodcentrale in wacht gezet. Het parket van Oost-Vlaanderen  heeft een onderzoek geopend.

De familie van de 46-jairge Pascal Wauters uit het Oost-Vlaamse Melsele kan het maar moeilijk vatten dat de man twee weken geleden op 6 juni de noodcentrale niet kon bereiken. Maandag was de alleenstaande man ziek geworden op zijn werk en was vroeger naar huis gekeerd. Die avond ging zijn gezondheid sterk achteruit en probeerde hij het 112-nummer te bellen om hulp te vragen.

Wachttoon
Pascal belde en kreeg een wachttoon te horen die vier minuten lang duurde. Omdat hij niemand aan de lijn kreeg, haakte hij in en probeerde het opnieuw. Ook deze keer kreeg de man een wachttoon van drie minuten te horen en de derde keer werd de verbinding na 44 seconden al verbroken. De man kon de hulpdiensten dus niet bereiken en werd enkele dagen later door zijn zus dood aangetroffen in zijn woning. De laatste drie oproepen op Pascals gsm waren die naar de noodcentrale.

Geschokt
De dienst 112 vertelde de familie dat de dienst die avond overstelpt werd met oproepen voor noodweer. "We zijn geschokt. Pascal is gestorven omdat andere mensen massaal belden voor iets banaals als een ondergelopen kelder", laat de familie weten.

"Hier wil je niet verantwoordelijk voor zijn"
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) zit verveeld met de situatie, maar geeft aan dat het probleem wel degelijk wordt aangepakt. “Een paar weken geleden is de beslissing genomen om telefoons af te leiden naar minder belaste centrales. Alleen heeft er zich in tussentijd een dramatisch geval voorgedaan”, aldus Jambon. “Ik heb de familie gecontacteerd en hen mijn steun betuigd. Dit wil je natuurlijk niet meemaken, niet als verantwoordelijke en niet als betrokkene.”