Optima Bank vraagt faillissement aan

Optima Bank heeft vanmiddag het faillissement aangevraagd. Het bedrijf kwam de laatste weken in het oog van de storm te staan, nadat het zelf had aangegeven afstand te willen doen van haar bankvergunning. Het faillissement moet wel nog door de rechtbank worden uitgesproken.

"De raad van Bestuur heeft alle pistes die het faillissement konden vermijden naast elkaar gelegd. Na grondige evaluatie kon niet anders dan besloten worden dat deze pistes niet voldoen om snel tot een oplossing te komen", staat te lezen in een persbericht. "Daarop werd beslist om aangifte van faillissement te doen bij de Rechtbank van Koophandel in Gent. De Raad van Bestuur staat erop alle medewerkers te danken voor hun jarenlange inzet voor het bedrijf."

Een tijdje geleden werden de rekeningen van de klanten geblokkeerd. Als gevolg daarvan werd het garantiefonds voor financiële diensten ingeschakeld. Dat fonds zal normaal de geblokkeerde tegoeden terugbetalen binnen de wettelijk voorziene voorwaarden, namelijk tot 100.000 per gedupeerde.

Voor de klanten van Optima is het nu afwachten hoe de zaak verder verloopt. Zien zij hun geld nog terug? En wat met mensen die klant waren bij andere takken van Optima? Onze financieel expert Paul D'Hoore beantwoordt drie cruciale vragen.

Wat met het geld op de rekeningen van Optima-klanten?
"De regels gelden zoals bij alle banken. Dat wil zeggen: het spaargeld is beschermd tot 100.000 euro per klant. Dan komt dat geld uit het depositogarantiestelsel. Bedragen daarboven zijn in principe niet beschermd, en zouden verloren kunnen gaan. De hoofdaandeelhouder heeft wel gezegd dat hij toch voor een tegemoetkoming gaat zorgen."

Hoe moet het nu verder met de andere takken van Optima?
"Optima Bank is een deel van het geheel, en Optima Bank heeft een probleem. De andere delen – dat zijn het vastgoed en de adviserende rol - zijn daar niet bij betrokken."

Kan dit voor een domino-effect zorgen?
"De drie entiteiten zijn gescheiden. Dus als de bank failliet gaat, hoeven de andere activiteiten daar niet door getroffen te worden. Mensen die via Optima een verzekering hebben aangesloten of via hen een appartement hebben gekocht, zijn juridisch eigenaar van het appartement of van het verzekeringscontract en lijden hierdoor geen verlies."