CEO Aviapartner treedt verplicht af

De Belg Laurent Levaux moet opstappen als CEO van bagageafhandelaar Aviapartner. Dat blijkt uit een persbericht van het bedrijf. Levaux blijft voorzitter van de raad van bestuur, maar wordt als CEO opgevolgd door de Brit Clive Sauvé-Hopkins (49). Ondertussen blijft voor alle grondafhandelingsdiensten een stakingsaanzegging lopen.

Levaux (60) was ongeveer acht jaar CEO van Aviapartner. "Hij geeft zijn operationele verantwoordelijkheden als CEO door aan Clive Sauvé-Hopkins", luidt het. "Hij zal de nieuwe CEO steunen door hem in het begin bij te staan." Levaux is ook bestuurder bij onder meer Proximus en bpost. Er heerst al een tijdje sociale onrust bij Aviapartner, waarbij de bonden Levaux viseerden omdat hij "zich niet inschakelt in de sociale dialoog". Toevallig was er vanochtend nog een actie van de Europese Transportvakbond bij het bedrijf.

Het is niet duidelijk of de CEO-wissel een gevolg is van de onrust. "We hebben het nieuws pas vernomen tijdens een voorbereidende ondernemingsraad", zegt LBC-vakbondsman Hans Elsen. Hij geeft de nieuwe CEO een kans. "Maar hij komt wel van Qatar Airways, dat niet bepaald bekend staat om zijn sociale arbeidsvoorwaarden", dixit Elsen, die ook vaststelt dat Levaux als aandeelhouder en voorzitter van de raad van bestuur achter de schermen de touwtjes in handen blijft houden.

Morgen vindt volgens Kurt Callaerts, algemeen sectorverantwoordelijke bij ACV-Transcom, een verzoeningsvergadering plaats bij de federale overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. Die komt er omdat de vakbonden afgelopen vrijdag een sectoriële stakingsaanzegging hebben ingediend voor alle grondafhandelingsdiensten, zegt Callaerts.

De bonden willen de werkgevers aanzetten iets te doen aan de "hallucinante" toestanden in de sector. Callaerts verwijst bijvoorbeeld naar een staking bij Aviapartner op 11 mei, die Levaux "een staking voor niets" noemde en ging over premies voor personeel dat na de aanslagen van 22 maart in andere luchthavens ging werken. Dat probleem zou nog steeds niet opgelost zijn. Daarbij komen nog de aanhoudende onderbezetting en planningsproblemen bij de afhandelaars, aldus Callaerts.