Optima-klanten kunnen geld terugvragen

Rekeninghouders bij Optima Bank kunnen vanaf nu hun geld terugvragen. Op de website van het Garantiefonds zijn de instructies daarvoor verschenen. Optima Bank is nog niet failliet verklaard, maar de Nationale Bank gaf intussen wel de opdracht om de beschermde tegoeden te laten terugbetalen.

De Nationale Bank heeft aan het Garantiefonds gemeld "dat Optima Bank niet in staat blijkt te zijn de deposito's terug te betalen en daartoe ook op afzienbare termijn niet in staat lijkt te zijn". Het Garantiefonds dekt tot 100.000 euro per persoon per bank. De tegoeden van zichtrekeningen, termijnrekeningen en kasbons worden in één keer terugbetaald. De terugbetaling gebeurt zo snel mogelijk, binnen een termijn van maximum 20 werkdagen.

Een terugbetaling kan enkel via overschrijving op een bankrekening van een andere bank. Wie niet over een ander rekeningnummer beschikt, is verplicht er een te openen. Gedupeerden kunnen zich via het My Minfin-portaal aanmelden om hun rekeningnummer door te geven. Op de website van het Garantiefonds (http://garantiefonds.belgium.be) staan de te volgen stappen uitgelegd.