Rekeningen Optima Bank geblokkeerd

De Nationale Bank blokkeert de rekeningen van de klanten van Optima Bank, nadat Optima gisteren aankondigde zijn bankactiviteiten stop te zetten. Het Garantiefonds wordt nu ingeschakeld om de terugbetaling van de banktegoeden te verzekeren. 

Op die manier wil de Nationale Bank een gelijke behandeling verzekeren van alle klanten en schuldeisers. Gisteravond meldde Optima dat het de procedure in werking gesteld had om afstand te doen van haar bankvergunning. 

Aangezien er ook aanwijzingen zijn van mogelijke strafrechtelijke inbreuken, heeft de Nationale Bank aan het parket van Oost-Vlaanderen een dossier overgemaakt. Dat maakte vandaag bekend dat het een gerechtelijk onderzoek was gestart.

Als gevolg van de blokkering van de rekeningen werd het garantiefonds voor financiële diensten ingeschakeld. "Het Garantiefonds zal de geblokkeerde tegoeden terugbetalen binnen de wettelijk voorziene voorwaarden, namelijk tot 100.000 euro per deposant", aldus de Nationale Bank.”

"Tot 100.000 euro vergoed"
"Eens het faillissement is uitgesproken, kan het garantiefonds kan aangesproken worden om de mensen die een spaarrekening hebben bij Optima te vergoeden. Het gaat over zo'n 8.000 tot 10.000 euro spaarders en zij zijn tot bedragen tot 100.000 euro vergoed, alles daarboven is verloren. op dit moment is niet duidelijk welke bedragen de rekening bij Optima bevatten." Dat zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën aan VTM NIEUWS.