Dit zijn dodelijkste treinrampen in België

Gisteren vond in Saint-Georges-sur-Meuse een zwaar treinongeval plaats tussen een passagierstrein en een goederentrein. Daarbij vielen zeker drie doden. Het is niet het eerste ernstige treinongeval in ons land. Een overzicht: 

Linkebeek - 3 november 2014
Op spoorlijn 124 botst een werktrein op een reizigerstrein die de stopplaats van Linkebeek was voorbijgereden, op een dalende helling na het station Holleken. Twintig reizigers worden afgevoerd. Oorzaken waren gevallen bladeren en daarmee samenhangende adhesieproblemen, waardoor het spoor erg glad was, die bovendien niet werden gemeld.

Wetteren - 4 mei 2013
In Wetteren ontsporen om 01.58 uur zeven wagons van een konvooi met 18 wagons. Drie wagons raakten doorboord en de giftige stof acrylnitril kwam vrij. Eén buurtbewoner overleed 's namiddags en bijna 2.000 mensen werden geëvacueerd.

Aarlen - 15 september 2010
Ter hoogte van het station van Aarlen rijdt omstreeks 18 uur een trein vanuit Aarlen in de richting van Luxemburg tegen een trein vanuit Luxemburg in de richting van Libramont. Volgens de NMBS en Infrabel raakten drieëntwintig mensen lichtgewond.

Buizingen - 15 februari 2010:
Om 08.28 uur botst de stoptrein van Leuven naar 's Gravenbrakel op de IC-trein van Quiévrain naar Luik op spoorlijn 96 tussen Halle en Buizingen. Er vallen 19 doden (15 mannen, 3 vrouwen en één ongeboren baby) en 162 gewonden, onder wie 11 zwaargewonden. Na de ramp rijst de vraag of de treinbestuurder uit Leuven een rood signaal negeerde, en beslissen NMBS en Infrabel om de ontplooiing van het programma van het automatische stopsysteem TBL1+ versneld uit te rollen.

Bergen - 19 november 2009:
Een trein op de lijn Doornik-Bergen ontspoort in het station van Bergen. Een 26-jarige treinbegeleidster komt om het leven, de treinbestuurder raakt zwaargewond. Het ongeval vond in de loop van de avond plaats waardoor er niet veel passagiers aan boord waren.

Pécrot - 27 maart 2001
Bij een frontale botsing tussen 2 treinen nabij het station van Pécrot, in de provincie Waals-Brabant, komen 8 mensen om het leven. Twaalf anderen raakten gewond. Het ongeval was te wijten aan verschillende fouten in de veiligheidsprocedures. De NMBS werd veroordeeld tot het betalen van ongeveer 100.000 euro.

Blegny-Mine/Mortroux- 5 oktober 1991:
Bij een ongeluk met een toeristische trein tussen Blegny-Mine en Mortroux (provincie Luik) komen 7 mensen om het leven. Ongeveer 30 anderen raken gewond.

Aalter - 13 juli 1982:
Een trein negeert een stopsignaal in Aalter en rijdt in op een autobus. Vijf mensen laten het leven, een dertigtal anderen raakt gewond.

Amsterdam-Brussel-Parijs - 27 juni 1976:
De laatste wagons van de trein Amsterdam-Brussel-Parijs ontsporen door problemen met een wissel. Bij het ongeval vallen 11 doden en 38 gewonden.

Halle - 15 augustus 1974:
Een trein op de verbinding Charleroi-Brussel-Antwerpen ontspoort aan een snelheid van 116 km/uur. Achttien mensen komen om, 48 anderen raken gewond.

La Louvière - 25 maart 1969:
Bij een frontale botsing tussen 2 treinen in La Louvière vallen 9 doden en verschillende gewonden.

Fexe-le-Haut-Clocher - 4 oktober 1967:
In Fexhe-le-Haut-Clocher, in de provincie Luik, komen 11 mensen om het leven bij een treinongeval.