Lichte verbetering op Waalse spoor

Het treinverkeer verloopt vanochtend iets beter dan de voorbije dagen. Dat meldt woordvoerder Dimitri Temmerman van NMBS. Gisteravond bleek dat de leden van de Franstalige socialistische spoorbond (CGSP) weer geleidelijk aan het werk gaat. Dit weekend zou het treinverkeer opnieuw normaal moeten functioneren. 

"De toestand in Vlaanderen is vergelijkbaar met die van donderdag", zegt Temmerman. Op de grote lijnen naar Brussel en Antwerpen rijden negen op de tien treinen.

In Wallonië is er lichte verbetering merkbaar, maar er is nog veel hinder, aldus nog de NMBS-woordvoerder. Op de grote lijnen rijden er treinen, maar tegen een ritme van een op de drie of een op de twee. Uitzondering is Henegouwen, waar er ook vanochtend nog heel wat stakers zijn en de hinder dus het grootst is.

Week volledig lam
Het treinverkeer in Wallonië ligt al ruim een week bijna volledig lam, nadat afgelopen woensdag een spontane staking uitbrak. Gisteren zou volgens de zakenkrant "een aanzienlijke meerderheid" binnen de vakbond beslist hebben om vanaf vandaag progressief het werk te hervatten.

Reden voor de treinstaking was een dispuut tussen de bonden en de top van de NMBS over een herberekening van kredietdagen. Die recuperatiedagen, ter compensatie van de langere werkweek van spoorlui, wil de directie voortaan berekenen op basis van de werkelijk gepresteerde dagen. Voorheen kregen de werknemers ook kredietdagen voor de dagen dat ze bijvoorbeeld ziek of met vakantie waren. 

Nog geen oplossing
Een oplossing voor het dispuut rond de compensatieregeling, die NMBS-topman Jo Cornu een 'onverdedigbare eis' had genoemd, is er vooralsnog niet. Personeelsdienst HR Rail zei eerder al bereid te zijn de maatregel rond de kredietdagen in te trekken, maar ze koppelde daar wel een aantal voorwaarden aan. CGSP zou bereid zijn engagementen aan te gaan over maatregelen om de productiviteit te verhogen. Ook de christelijke vakbond CSC heeft bepaalde voorstellen aanvaard.

Vandaag is er een nieuwe vergadering gepland tussen HR Rail en vertegenwoordigers van de vakbonden.