Telenet-panne: 2.000 bedrijven onbereikbaar

Na een software-update zijn vanochtend problemen ontstaan op het netwerk van Telenet voor vaste en mobiele telefonie. Dat meldt het telecombedrijf zelf. Vooral bedrijven zijn getroffen.

Sinds 7.00 uur zijn een tweeduizendtal bedrijven die klant zijn bij Telenet Business voor digitale telefonie, niet meer bereikbaar via het vaste telefoonnetwerk. Ze kunnen ook zelf niet meer bellen. De getroffen klanten kunnen wel met de helpdesk contact opnemen om hun inkomend verkeer om te laten leiden naar een ander (mobiel) nummer.

Mogelijk zijn er ook problemen voor particuliere mobiele telefonieklanten van Telenet bij het bellen naar vaste lijnen en omgekeerd. "Gesprekken verlopen soms maar in één richting, waardoor ofwel de beller, ofwel de ontvanger niets hoort van wat er gezegd wordt", zegt de operator. Telenet raadt de klanten aan om in zo'n geval onmiddellijk een nieuw gesprek op te zetten. Bellen van mobiel naar mobiel zou geen probleem vormen.

Internet en tv niet getroffen
Ingenieurs van Telenet werken aan een oplossing, maar het bedrijf kan nog niet zeggen wanneer alle hinder van de baan zal zijn. De internet- en televisiediensten zijn niet getroffen. Telenet verontschuldigt zich voor het ongemak.