"Vakbondsterroristen gijzelen reiziger"

"De vakbondsterroristen gijzelen de pendelaar, de student. Nu is het genoeg geweest. Er moet een minimale dienstverlening komen, dat staat in het regeerakkoord. Het sociaal overleg is al meer dan een jaar bezig, er moet een oplossing komen." Dat zegt Inez De Coninck (N-VA) aan VTM NIEUWS.

Ze reageert hiermee op de spontane actie van de spoorbonden. Die legden gisteren in Wallonië om 22.00 uur het werk spontaan neer. Daarmee haalden ze de woede van heel wat politici en vakbondsmensen op de hals. Ook Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) betreurt de nationale staking. Hij zei vandaag op Matin Première (RTBF) de actie niet te begrijpen. "De mensen worden hier gegijzeld", luidde het.

Een studentenvereniging in het Franstalige landsgedeelte noemde de staking, die tijdens de examenperiode valt, "onvergeeflijk". Die uitdrukking nam de minister niet in de mond. Wel riep Bellot de vakbonden op "gezond verstand" aan de dag te leggen en de actie af te breken. Bellot benadrukte dat de staking er komt terwijl "de inkt van het sociaal akkoord nog niet droog is" en dat ze over slechts één artikel uit dat akkoord gaat. 

"Afspraken niet naleven"
Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren scherp op de staking van de Franstalige spoorbonden. Ze zijn woedend omdat "studenten, werkende mensen en andere  reizigers eens te meer gegijzeld worden, zonder dat ze de tijd kregen om naar een alternatief op zoek te gaan". De "wilde staking" gaat lijnrecht in tegen afspraken die gemaakt zijn tussen de directie en de vakbonden van de NMBS-groep. "Een stakingsaanzegging minstens 10 dagen op voorhand moet ingediend worden", luidt het bij de vervoersmaatschappij.  "Nog maar eens wordt hierdoor de betrouwbaarheid van het spoor ondergraven, nog maar eens wordt het imago van het spoor zwaar beschadigd."

"Alweer vergissen de vakbonden zich van doelwit: de getroffen reizigers zijn op geen enkele manier verantwoordelijk voor dit en andere conflicten tussen de vakbonden en de directie van het spoor. Het kan best zijn dat de bonden en de spoormensen ontevreden zijn, maar het is onaanvaardbaar dat de reiziger, en zij alleen, hiervoor het gelag moet betalen", stellen de reizigersverenigingen.

"Gijzeling"
Ook de Vlaamse werkgeversorganisaties Voka en Unizo zijn kwaad. Unizo dankt tegelijk de Vlaamse medewerkers van de NMBS die niet aan de staking deelnemen. "Wij zijn verbolgen over deze spontane wilde staking, die de burger gijzelt", zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens van Voka. "In de Brusselse binnenstad heerst verkeerschaos, en morgen opnieuw. Dit veroorzaakt enorme schade aan onze economie. De havens vrezen nu al voor de 'just in time' leveringen. De bonden spelen een gevaarlijk spel en spelen met de toekomst van het land, net nu we proberen ons imago op te vijzelen."

 
"Het loopt de spuigaten uit", vindt ook Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "Vakbonden die wakker liggen van de toekomst van hun bedrijf en vooral de medewerkers, moeten voorstellen uitwerken om de productiviteit en dienstverlening te verbeteren in plaats van om de haverklap te staken." Volgens Unizo ligt de globale productiviteit bij de NMBS "20 tot 40 procent lager dan bij andere Europese operatoren".