"Te weinig tijd voor veiligheidscontrole vliegtuigen"

Als de crash van MS804 veroorzaakt werd door een aanslag, is de grote vraag: waar is de bom aan boord gesmokkeld? In Parijs, of eerder al in Egypte bij de heenvlucht? In principe zou dat onmogelijk moeten zijn, want Europa heeft strenge inspectieregels voor vliegtuigen. Maar die worden in praktijk bijlange niet zo streng gevolgd, wegens tijdgebrek. En ook de screenings van personeel zijn lek. Dat zeggen verschillende bronnen uit de luchtvaart aan VTM NIEUWS. Er zijn er maar een paar die willen spreken, en dan nog enkel telefonisch of onherkenbaar voor de camera.

Het cabinepersoneel zorgt niet alleen voor drank en maaltijden. Zij moeten na elke vlucht ook controleren of er geen verdachte pakjes in het vliegtuig achterblijven. Maar vaak gebeurt dat niet grondig genoeg, omdat de tijd te kort is. Er is zoveel volk bezig om het vliegtuig weer klaar te maken voor de volgende vlucht, dat iemand met slechte bedoelingen ongemerkt zijn slag zou kunnen slaan. “De security checks in het vliegtuig verlopen vrij oppervlakkig. Er wordt verwacht dat je in alle hoekjes kijkt, maar daar heb je geen tijd voor. En als ze echt iets willen verstoppen, dan zit het er", aldus een steward.

Iedereen die bij de vliegtuigen komt, de zogenaamde 'air side', moet een speciale badge hebben. Die krijg je pas na een wekenlange veiligheidsverificatie. Maar in luchtvaartkringen hoor je dat die screening het heikel punt is, zij trekken dan ook aan de alarmbel. "Die screening is problematisch, want dat personeel werkt in de zogenaamde 'gevoelige zones'. Het gevaar bestaat dat er personeel gerekruteerd wordt dat uit milieus komt waar extremisme zegeviert", aldus piloot Frank Baetens.

"Screening werkt wel"
Brussels Airport zegt dat het niet hun bevoegdheid is om personeel te screenen. Die screening gebeurt namelijk door de NVO, de Nationale Veiligheidsoverheid, met onder meer de veiligheidsdiensten en de politie. Daar zeggen ze dat het systeem werkt en dat amper één procent geweigerd wordt. Maar ze krijgen wel 17.000 aanvragen per jaar voor de luchthavens alleen.

Bij JetairFly zeggen ze bovendien dat het onmogelijk is dat het grondpersoneel gevaarlijke objecten op een vliegtuig kan smokkelen. "Op alle Europese luchthavens is er een veiligheidszone rond de vliegtuigen", aldus André Berger, hoofd vliegoperaties JetairFly. "Elk personeelslid wordt gecontroleerd vooraleer ze daar binnen mogen: ze worden gefouilleerd en moeten door een metaaldetector. In principe kan het niet dat personeelsleden objecten aan boord smokkelen."

Crash MS804
De discussie over de veiligheid op de luchthaven komt er na de crash van vlucht MS804 van EgyptAir. Het vliegtuig was gisterennacht opgestegen in Parijs, maar crashte op weg naar Caïro. Officieel is er nog geen oorzaak voor de crash, maar er wordt steeds meer en meer rekening gehouden met een bom aan boord. In dat geval moet die aan boord gesmokkeld zijn in de streng beveiligde Franse luchthaven van Charles de Gaulle. Een andere optie is dat de sabotage al plaatsvond bij de heenvlucht, in Caïro.