Dossier Aanslagen Brussel

1 op 4 oproepen hulpdiensten op 22/03 mislukt

De helft van de oproepen tussen de hulpdiensten net na de aanslagen lukte niet. Over de ganse dag mislukten één op de drie oproepen. In de meeste gevallen omdat de hulpdiensten zelf niet goed wisten hoe het ASTRID-systeem werkte. Dat blijkt uit de hoorzitting in de onderzoekscommissie Terreur, die vandaag de communicatie tussen de hulpdiensten behandelt.

Het ASTRID-systeem is het communicatiesysteem dat ontwikkeld werd voor hulpdiensten, zodat ze snel met elkaar in verbinding kunnen staan. Na de aanslagen in Brussel werd duidelijk dat er problemen waren met het systeem. De reddingsoperaties naar Zaventem verliepen veel moeilijker dan zou moeten omdat het systeem niet naar behoren werkte.

8.400 oproepen
Uit de getuigenissen nu blijkt dat hulpdiensten 8.400 tevergeefse oproepen deden naar elkaar. Dat is een derde van de 26.000 oproepen die gebeurd zijn. Onderzoek moest duidelijk maken wat er dan precies fout liep.

Vandaag kwam Marc De Buyser, directeur-generaal van ASTRID, in de onderzoekscommissie Terreur om toelichting te geven. De Buyser wijst op de enorme hoeveelheid radioverkeer waardoor het netwerk verzadigd geraakte. Maar het grootste probleem was dat de hulpdiensten ASTRID op een verkeerde manier gebruikten. Je moet altijd wachten tot het jouw beurt is om te praten, en dat gebeurde op 22 maart niet.

Chaos
“Voor henzelf was het chaos natuurlijk, zeker na de tweede aanslag op Maalbeek. Ze konden die toevloed niet aan. Mensen konden niet met elkaar overleggen, bijvoorbeeld waar welke ziekenwagens moesten komen.” Dat zegt VTM NIEUWS-journalist Karel Lattrez. “Iedereen moet echt wel goed beseffen hoe dat systeem werkt. Als je een oproep doet zit je eigenlijk in een soort wachtrij. Je moet dan blijven op een knop drukken – als je die lost, kom je helemaal onderaan in die wachtrij terecht en moet je helemaal opnieuw beginnen.”

Telecomproblemen
Straks komen vertegenwoordigers van Proximus in de terreurcommissie ook uitleg geven over de telecomproblemen vlak na de aanslagen. Bellen en sms’en was toen quasi onmogelijk omdat het netwerk verzadigd was. “Wat de mensen hier in de commissie vragen, is dat op momenten van grote crisissen alle hulpdiensten prioriteit moeten krijgen op het GSM-netwerk. Dat is tot nu toe nog niet het geval.”