Nederlandse brouwer neemt Palm over

De Nederlandse brouwer Bavaria neemt Palm over. Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt. De Nederlanders hebben een belang van zestig procent verworven in Palm Belgian Craft Brewers, en vanaf 2021 zal Palm voor honderd procent deel uitmaken van Bavaria. 

Het assortiment van Palm, aldus Jan-Renier Swinkels, directievoorzitter van Bavaria, is complementair aan de merken van Bavaria. "Palm heeft een belangrijke plek in de Nederlandse markt en we zien mogelijkheden voor verdere internationale groei. Daarnaast krijgen we met deze samenwerking toegang tot Belgische retail en horeca".

Partner
Palm was op zoek naar een partner om zijn "internationale distributiekracht te maximaliseren", legt eigenaar Jan Toye (foto) uit. Palm krijgt door de overname immers toegang tot het internationale netwerk van Bavaria.

Een overnamebedrag wordt niet bekendgemaakt. De brouwerijen Palm & De Hoorn in Steenhuffel en Rodenbach in Roeselare maken deel uit van het meerderheidsbelang. "Deze locaties zullen ook in de toekomst bier blijven brouwen", zo luidt het in een persbericht.

Capaciteit
Palm Belgian Craft Brewers brouwt onder meer Palm, Rodenbach en Brugge Tripel. De groep heeft een productiecapaciteit van 1 miljoen hectoliter en een omzet van 53 miljoen euro. Samen zullen beide brouwers in 2016 goed zijn voor jaarlijks meer dan 6,5 miljoen hectoliter.

Strategie
De strategie achter de overname zit volgens VTM NIEUWS-journaliste Karen De Vis bij de speciaal bieren. Palm doet het de laatste jaren erg goed in het buitenland. Ook collega bieren Rodenbach en Cornet zijn er populair. Palm heeft op financieel vlak enkele moeilijke jaren achter de rug maar maakt sinds vorig jaar opnieuw winst. Bavaria is als bedrijf tien keer zo groot, dus een goede zet volgens journaliste Karen De Vis.

"Overname kan leven in brouwerij blijven"
Dat Palm gekocht wordt door Bavaria zal deels te maken hebben met het feit dat er een opvolger in de familie is. Maar er is ook nog een andere reden: “Een overnemer kan leven in de brouwerij brengen”, legt financieel expert Paul D’Hoore uit. “Het merk Palm was ijzersterk in de jaren tachtig en negentig. Maar nu is dat weg, het is blijven hangen in de vorige eeuw. Een overname kan het nu herlanceren”, gaat D’Hoore verder.

Toch blijft de vraag waarom een Nederlands bedrijf het dan wil kopen. “De Belgische brouwers staan al te sterk. AB Inbev zou nooit de toelating krijgen. Maar in Nederland kan dat dus wel. Het is ook interessant voor Bavaria. Zij maken enkel pils, terwijl Palm heel wat speciaalbieren heeft. En het kan de Belgische markt openen voor Bavaria. Bovendien verkoopt Palm wel nog goed in Nederland.”