Nederlandse trucks vermijden België

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs rijden langere routes door Nederland om te besparen op Belgische tolkosten. Dat constateert de verkeersdienst VID op basis van een analyse van de verkeersintensiteit op vier routes van en naar de Antwerpse haven.

De verkeersdienst vergeleek de hoeveelheid vrachtverkeer bij de grensovergangen met België op de A4, de A16, de A67 en de A76. De Belgische tolheffing die sinds 1 april geldt voor trucks leidt tot meer vrachtverkeer op de Nederlandse wegen, stelt de VID. Transportbedrijven proberen het aantal kilometers in België te beperken en daardoor tolkosten te besparen.

Zo is de hoeveelheid vrachtverkeer op de A4 bij grensovergang Ossendrecht sinds de invoering van de tolheffing met bijna 10 procent gestegen. Op de A16 (Hazeldonk) werd juist een afname van zeven procent gemeten.

Moeilijke start
Toen de kilometerheffing begin april werd ingevoerd, zorgde dit al voor de nodige problemen. Er onstonden gigantische files omdat vele vrachtwagenchauffeurs nog niet het juiste toestel hadden aangekocht zodat hun aanwezigheid op onze snelwegen werd geregistreerd.

Urenlang in file door protest
Omwille van de start van de kilometerheffing, blokkeerden vrachtwagenchauffeurs verkeerswegen in Wallonië. De E411 werd bijvoorbeeld geblokkeerd in beide richtingen en weggebruikers moesten er urenlang aanschuiven.