Belg drinkt liefst biertje op terras

Wanneer Belgen een terrasje doen, drinkt 57 procent liefst een alcoholhoudende drank - meestal bier - en 41 procent een drankje zonder alcohol. Dat blijkt uit een bevraging van marktonderzoeksbureau Ipsos bij 1.000 Belgen in opdracht van AB InBev. Toch bedraagt het aandeel van laag- of niet-alcoholhoudende bieren in het bieraanbod in België slechts 2,2 procent, een pak minder dan in de ons omringende landen.

Het "terrasonderzoek" dat AB Inbev liet uitvoeren wijst onder meer uit dat 90 procent van de Belgen in 2015 minstens één keer van een terrasje genoot. Twee op de drie keer doen ze dat om van het mooie weer te genieten, maar ook ontspanning is een belangrijke drijfveer. Vrouwen doen liefst een terrasje na het shoppen, mannen na het sporten.

De opvallend grote groep die op een terrasje een drank zonder alcohol verkiest, wijst volgens AB Inbev op een "maatschappelijke verandering" waarbij mensen steeds meer belang hechten aan een verantwoorde consumptie van alcohol. Voor wie zijn heil wil zoeken in laag- of niet-alcoholhoudende bieren, is het aanbod in België echter beperkt, stelt het bedrijf. In Spanje maken die bieren bijvoorbeeld 18 procent van het biervolume uit en in 'bierland' Duitsland 10 procent, maar bij ons amper 2,2 procent.

"Om die reden lanceren we binnen het Hoegaarden-gamma onze nieuwste innovatie: een Radler bier zonder alcohol", zegt marketing manager Alexandra Van Impe. "Radler bier is een combinatie van bier met toegevoegde vruchtensappen. We stellen immers vast dat terrasfans vooral op zoek zijn naar verfrissing en een fruitige smaak." Tegen 2025 wil AB Inbev een vijfde van haar totale biervolume wereldwijd in laag- of niet-alcoholhoudende bieren brouwen.