Topman Jo Cornu stapt op bij NMBS

Jo Cornu stapt op als topman van de NMBS. Dat is bevestigd aan VTM NIEUWS. De 71-jarige Cornu stond twee jaar en half aan het hoofd van de NMBS. Wanneer hij vertrekt, is nog niet duidelijk. Cornu kreeg de moeilijke taak om het spoor te hervormen."Het was, gezien mijn leeftijd, nooit de bedoeling mijn mandaat van zes jaar uit te doen", aldus Cornu.

Eind 2013 werd Jo Cornu aangesteld als opvolger van Marc Descheemaecker, de voormalige baas van de Belgische spoorwegen. Cornu had voor zijn benoeming bij de NMBS al een rijke carrière achter de rug bij onder meer Bell, Alcatel, Agfa-Gevaert en Belgacom. Zijn aanstelling kwam onverwacht, want eerst werd de naam van Frank Van Massenhove genoemd. Later werd duidelijk dat Van Massenhove ernstig ziek was. Het kernkabinet duidde daarop Jo Cornu aan. Hij werd benoemd voor zes jaar, maar zal die dus niet uitdoen.

Mission accomplished?
Cornu kreeg de moeilijke taak om het spoor te hervormen. Nu die taak er bijna opzit, is zijn taak volbracht, redeneert hij. Hij begon twee en half jaar geleden met twee belangrijke opdrachten - de hervorming van het spoor en de nieuwe beheersovereenkomst. "Het is nooit mijn bedoeling geweest mijn mandaat van zes jaar volledig uit te doen. Ik word in november 72 jaar", reageert Cornu. "Na de succesvolle samensmelting van de voormalige NMBS-holding en NMBS wilde ik grote akkoorden met de federale staat. Deze besprekingen zitten in een vergevorderd stadium. In samenspraak met regering wordt een geschikte vertrekdatum gepland."

De conflicten met de vakbonden zouden naar verluidt niets mee te maken hebben met het vertrek van Cornu. Anderzijds moest die veelbesproken beheersovereenkomst in samenspraak met de vakbonden vorige lente eigenlijk al klaar zijn. Die gesprekken verlopen erg moeizaam. Wanneer de beheersovereenkomst echt rond is, zal Cornu dus ook niet langer als "gewone" manager bij NMBS blijven.

Tragere NMBS
In december 2013 kwam hij met een nieuw vervoersplan met langere reistijden, waardoor de treinen stipter zouden moeten rijden. Toch kwam er veel kritiek, onder meer van consumentenorganisatie Test-aankoop. Volgens de consumentenorganisatie reden de treinen minder stipt rijden dan vroeger. Maar Cornu bleef dat altijd tegenspreken.

Relatie vakbonden
Het zat er regelmatig tegen tussen Cornu en de vakbonden. "Het NMBS-personeel verdient niet te veel, maar werkt te weinig", die uitspraak deed hij eind vorig jaar in de kranten. Hij reageerde daarmee op de plannen van de socialistische en christelijke vakbonden om in januari vijf dagen te staken. Cornu zei toen dat er te veel mistoestanden waren die er dringend uit moesten. Zo niet zou de doelstelling niet gehaald worden die de overheid had opgelegd.