"Iedereen moet gaan eten in Brussel"

Het initiatief #DiningForBrussels is gelanceerd om Belgen aan te moedigen om opnieuw massaal bijeen te komen in Brussel. Weliswaar niet op straat, maar op restaurant. Om de hotels een boost te geven wordt er #PyjamaNights georganiseerd: wie in pyjama komt inchecken krijgt 50 procent korting.

De economie in Brussel, en de horeca in het bijzonder, heeft het moeilijk na de aanslagen van 22 maart. Afgelopen maand alleen al steeg het aantal faillissementen in de horeca van 40 naar 600.

De initiatiefnemers roepen mensen niet alleen op om op restaurant te gaan, maar vooral ook om de boodschap zo breed mogelijk te verspreiden. "Na afloop kunnen restaurantgangers hun engagement delen op sociale media", zegt Liesbeth Pyck, één van de organisatoren van het initatief. "Het is de bedoeling dat mensen een foto maken van hun lege bord met daarop hun mes, vork en lepel in de vorm van een vredesteken. Die foto kunnen ze dan delen onder de hashtag #DiningForBrussels."

De initiatiefnemers zijn de kranten De Tijd en L’Echo, maar ook werkgeversorganisatie Beci en reclamebureau Famous. De actie heeft heel wat reactie gelokt op de sociale media, ook bij politici.

#PyjamaNights
Maar niet alleen de restaurants willen u terug, ook de Brusselse hotels. Daarom lanceert de Brussels Hotel Association op een ludieke manier een actie: #PyjamaNights. Iedereen die in pyjama komt inchecken hoeft maar de helft te betalen.

Een vijftigtal hotels met twee tot vijf sterren doen mee. De actie duurt van 5 tot 8 mei, tijdens de Brusselse Irisfeesten. De hotels hopen op deze manier zoveel mogelijk klanten te lokken.

Enkele reacties op #DiningForBrussels: