Joggen: signalen die je niet mag negeren

Tijdens de 31ste editie van het loopevenement Antwerp 10 Miles is gisteren een jonge man overleden nadat hij de aankomst bereikte. De jongen zakte meteen na de meet in elkaar en werd opgevangen door de mensen van het Rode Kruis, maar alle hulp kwam te laat. Sportarts Chris Goossens legde aan VTM NIEUWS uit welke vier signalen aangeven dat je lichaam in het rood gaat.

Sporten is gezond, maar niet als je overdrijft. Het is belangrijk dat wanneer je deelneemt aan loopevenementen je goed bent voorbereid en voldoende traint. Sportarts Chris Goossens legt vier signalen uit die aangeven dat je niet mag verder lopen.

Duizelig
“Wanneer je duizelig wordt of zwarte vlekken voor je ogen krijgt, moet je stoppen”, zegt Goossens. “Soms kan dit wijzen op een appelflauwte maar als je na het opnemen van suiker nog steeds duizelig bent, moet je echt stoppen.”

Verandering van hartritme
“Mensen die hartritmestoornissen ervaren vertellen vaak nadien dat ze zeer plots hun hart voelden sneller slaan. Als je hartritme op korte tijd de hoogte in gaat, moet je langs de kant gaan en hulp vragen aan hulpverleners.”

Misselijkheid
Vaak worden mensen misselijk door de inspanning en moeten ze stoppen om te braken vertelt Goossens. “Het feit dat je je ziek voelt, is een teken dat je lichaam de zware inspanning niet aankan. Regelmatig stoppen lopers langs de kant om te braken en lopen ze nadien weer door. Dit is echt enorm ongezond. Je lichaam geeft aan dat het niet klaar is om deze afstand te lopen dus luister er ook naar.”

Ziekte
“Als je een week voor een loopevent ziek bent, mag je niet lopen. Een griepje of zware verkoudheid kan ervoor zorgen dat je loopwedstrijd niet zal verlopen zoals je wil. Ook al voel je je beter, je lichaam draagt nog steeds de bacteriën met zich mee en is dus nog niet voldoende herstelt. Het is ook enorm belangrijk dat je je laat screenen wanneer je tijdens je trainingen iets ervaart. Dit is een duidelijk signaal van je lichaam dat je niet mag negeren.”, aldus sportarts Chris Goossens.

“Wanneer je je goed voelt op de dag van het evenement en je ondervindt tijdens het lopen geen moeilijkheden, zal je de wedstrijd ook zonder problemen uitlopen”, geeft Goossens nog mee