Luchtverkeersleider getuigt: “Begrijp de woede”

Het hele land is woedend op de stakende luchtverkeersleiders, maar de staking was de enige manier om hun woede duidelijk te maken. Dat vertelt een luchtverkeersleider aan VTM NIEUWS. Hij bleef vandaag thuis, want hij was ‘niet fit genoeg’ om te werken.

‘Niet fit genoeg’, om die drie woorden draait het. Het is een regeling die opgenomen is in de contracten van de luchtverkeersleiders. Het is in het leven geroepen voor de veiligheid, zodat luchtverkeersleiders thuis kunnen blijven als ze om een bepaalde reden over hun toeren zijn en de stress van het werk even niet aankunnen. Maar nu lijkt dat achterpoortje misbruikt te worden voor een wilde staking. “Ik voel dat niet zo aan”, zegt Lavryse. Voor hem heeft het te maken met stress door frustraties, ontstaan door gebrek aan steun van de directie.

Toch is er begrip bij de luchtverkeersleiders voor de woede van de bevolking. Maar, zegt Lavryse: “Wij willen inspanningen leveren, maar de directie heeft ons de kans ontnomen om te onderhandelen.” En wat dan met het imago van de luchthaven: staken op het moment dat Brussels Airport zwoegt om weer operationeel te geraken. “Het is geen goede timing, maar is die er dan ooit”, besluit Lavryse.

Onderzoek naar valse briefjes
De 'not fit to fly'-regel roept trouwens veel vragen op. Op zich mogen luchtverkeersleiders, net als piloten, één dag thuisblijven zonder doktersbriefje. Maar vanaf de tweede dag is er wel een briefje nodig. Vandaag zijn er nog heel wat werknemers thuis, op de tweede dag dus. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) wil nu laten onderzoeken of er onterechte briefjes zijn uitgeschreven.