Dossier Aanslagen Brussel

Kan luchthaven hogere capaciteit aan?

Brussels Airlines is niet langer als enige luchtvaartmaatschappij opnieuw operationeel op Brussels Airport. Het Duitse Lufthansa keerde vanochtend als eerste buitenlandse maatschappij terug naar de luchthaven in Zaventem na de aanslagen van 22 maart. In de loop van de dag volgden nog maatschappijen. 

Een vlucht van Lufthansa, afkomstig uit Frankfurt, landde om 8.06 uur op Brussels Airport. Iets na 9.00 uur vertrekt het toestel opnieuw richting Duitsland. Lufthansa heeft dinsdag telkens twee heen- en terugvluchten gepland naar Frankfurt en München, zo staat op de website van de luchtvaartmaatschappij.

In de loop van de dag startten ook maatschappijen als Tarom (Boekarest) en Aer Lingus (Dublin) opnieuw operaties op van en naar Brussels Airport. LOT (Warschau) en Iberia (Madrid) landen 's avonds voor het eerst terug in Zaventem, maar hebben pas woensdagochtend ook een eerste vertrekkende vlucht. Woensdag zouden nog meer buitenlandse luchtvaartmaatschappijen volgen, zoals onder meer KLM en easyJet.

Probleem met hogere capaciteit?
De tijdelijke check-ins in de tenten zijn berekend op 800 passagiers per uur. Maar om een volwaardige luchthaven te hebben moeten er eigenlijk 5000 per uur kunnen inchecken. Veel luchtvaartmaatschappijen maken zich zorgen. “De problematiek is er niet alleen de incheckbalies, maar er is ook de aanvoer van de passagiers. Nu worden de 800 mensen gecontroleerd, dat is doenbaar. Maar wat als het aantal oploopt? Iedereen is daar bezorgd over”, zegt Roger Delye, Secretaris-Generaal van Airlines Associations.

Hoe langer de verschillende maatschappijen niet vanop Zaventem kunnen vliegen, hoe groter de verliezen, en hoe groter de kans ook de ze Brussel volledig links laten liggen.