Grote chaos bij start kilometerheffing

De kilometerheffing voor vrachtwagens is bijzonder chaotisch van start gegaan. In Wallonië werden uit protest snelwegen geblokkeerd en aan de Nederlands-Belgische grens stonden de hele dag files omdat honderden vrachtwagenchauffeurs zich nog het nodige apparaatje moesten aanschaffen. Vanaf vandaag moeten vrachtwagens betalen voor het gebruik van de snelwegen.

Het gps-toestel, een zogenaamde On Board Unit (OBU), is vanaf vandaag verplicht, gezien de start van de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Het kan online aangekocht worden, maar ook aan automaten die onder meer aan de grensovergangen staan.

Satellic, het bedrijf dat de OBU's levert en verdeelt, erkent de problemen maar stelt dat die vooral te verklaren zijn door het grote aantal vrachtwagenbestuurders dat nog een toestel moet aankopen. "Hierdoor raken de automaten op sommige locaties snel leeg", zegt woordvoerder Benoit Lempkowicz. "We hebben heel wat mensen op de baan om overal snel nieuwe toestellen te leveren, maar dat vraagt natuurlijk wat tijd."

"Lang vooraf gewaarschuwd"
Viapass, de overheidsdienst die de kilometerheffing coördineert, betreurt de problemen maar wijst eveneens naar de vrachtwagenbestuurders. "We hebben nochtans lang vooraf gewaarschuwd dat ze een toestel moesten hebben tegen 1 april", zegt woordvoerder Edward Claessens. "Als er zovelen tot het allerlaatste moment wachten, kan de online verkoop het natuurlijk ook niet meer bolwerken en moet je je tot een van de vele automaten wenden."

"Bakjes werken niet"
Op sociale media klagen een aantal vrachtwagenbestuurders aan dat reeds geïnstalleerde OBU's blokkeren of foutmeldingen aangeven. Volgens transportfederatie Febetra werken veel van de On Board Units (OBU's) vandaag nog altijd niet. De procedure voorziet in dergelijke gevallen dat de bestuurder contact moet opnemen met het callcenter van Satellic en zich dan binnen de 3 uur naar een servicepunt van Satellic moet begeven. Maar het callcenter dat de nodige instructies moet geven in geval van problemen is onbereikbaar, en verschillende servicepunten zijn ofwel buiten werking ofwel zijn er geen OBU's voorradig, aldus Febetra.

Nog niet meteen boetes
De Vlaamse belastingdienst zet 20 voertuigen in en 40 ambtenaren om de kilometerheffing te controleren. Via de computer zien ze of iemand zo'n toestel aan boord heeft. Chauffeurs die in overtreding zijn krijgen een boete van 1000 euro. En hebben dan drie uur de tijd om zich in orde te maken. Maar door de vele technische problemen gaan de ambtenaren nog niet meteen boetes uitschrijven.

Urenlang in file door protest
Ook omwille van de start van de kilometerheffing, blokkeren vrachtwagenchauffeurs verkeerswegen in Wallonië. De E411 bijvoorbeeld, is geblokkeerd in beide richtingen en weggebruikers moeten er urenlang aanschuiven.

Vrachtwagenchauffeur Steven Hebbrecht is één van de chauffeurs die vaststaat op de E411 van Brussel naar Luxemburg aan de afrit Achêne. Hij staat daar al vanaf 6u15. "De weg is hier volledig geblokkeerd, we staan al urenlang stil. Het enige dat we kunnen doen is afwachten", zucht hij. "Er is hier weinig begrip bij de wachtende chauffeurs. Er zijn problemen rond de kilometerheffing maar die moesten ze op voorhand bespreken in plaats van vandaag alles vast te zetten."

Weggebruikers zoals Hebbrecht, die richting Luxemburg-Brussel moeten, worden aangeraden de autoweg te verlaten aan afrit 22 Rochefort om vervolgens de N4 te volgen. In de andere richting, moet je afrit 18 Courrière nemen en de N4 volgen.