Dagen Zonder Vlees klokt af op 90.000 deelnemers

Dagen Zonder Vlees, een bewustmakingscampagne om minder vlees te eten uit gezondheids- en milieuoverwegingen, bereikte op haar vijfde editie een recordaantal van 90.000 deelnemers. Dat meldt de organisatie.

"We zijn bijzonder tevreden met deze editie, " zegt woordvoerder Marieke Dilles. "Er werden schitterende initiatieven opgezet, mensen delen hun ervaringen enthousiast met elkaar en dragen met zijn allen de actie mee uit. Samen werd zo'n 10 miljoen vierkante meter op de ecologische voetafdruk bespaard, dat staat ongeveer gelijk aan 740 miljoen liter water of 1,9 miljoen kg broeikasgassen."

Bewustmakingscampagne
De jaarlijks groeiende aanhang is een belangrijke graadmeter voor de relevantie van de bewustmakingscampagne, zegt de organisatie, maar niet de enige. "De uiteenlopende acties tijdens de campagne komen uit verschillende hoeken en krijgen almaar meer een blijvend karakter, zoals de gewijzigde menukaart van universiteiten, bedrijven en andere organisaties. Supermarkten lanceren veggielijnen en promoten seizoensgroenten, en vele Vlamingen beslissen ook na de campagne gewoon door te gaan met minder vlees eten."

Bekende deelnemers
Dagen Zonder Vlees koos dit jaar voor politici als bekende deelnemers, en wilde daarmee het thema "minder vlees voor een beter klimaat" een nog beter draagvlak gegeven. De actie draaide rond drie nieuwe uitdagingen: meer seizoensgroenten, minder verpakkingen en minder verspilling.