Sanoma België wil 65 banen schrappen

Sanoma Media België wil 65 banen schrappen in alle personeelscategorieën. Dat meldt het mediabedrijf na een bijzondere ondernemingsraad. Het bedrijf, met hoofdzetel in Mechelen, wil de integratie met Sanoma Nederland verderzetten. De vakbonden hopen het banenverlies nog te beperken.

Sanoma verkocht vorig jaar een groot deel van zijn activiteiten. De tijdschriften Humo, Story, Teve-blad en Vitaya werden verkocht aan De Persgroep. De participatie in De Vijver Media, moederbedrijf van tv-zender Vier, werd verkocht aan Telenet. Het Finse mediabedrijf wil de focus in België voortaan leggen op 'Vrouwen' en 'Home & Deco'. Er werken nu nog een kleine 300 mensen in Mechelen.

De vakbonden verwachten een schokgolf bij het personeel. “De magazinemarkt zit in een zeer zware crisis. De directie zegt nu dat ze niet tevreden is met een winstmarge van 5 procent, maar 10 procent wil”, zegt Tijs Hostyn van ACV. “Voor een onderneming die herstructurering na herstructurering doorvoert, is dat toch een zeer zware boodschap. We gaan hier intern verder over overleggen en polsen wat er leeft bij het personeel.”