Vlaming blijft in de file staan

Vorig jaar is het verkeer op de Vlaamse autosnelwegen met 2 procent gegroeid. Ook de filezwaarte steeg met 2 tot 4 procent naargelang het tijdstip en de plaats. Dat staat in het nieuwe jaarrapport van het Vlaams Verkeerscentrum. Opvallend: de files werden niet zwaarder op plaatsen waar aan de weg wordt gewerkt.

In bijna alle maanden en op bijna alle snelwegen was er in 2015 meer verkeer op de baan dan in 2014. De ochtendfiles zijn 2 procent zwaarder geworden, de avondfiles 3 procent. De totale filelengte op de Vlaamse autosnelwegen blijft stabiel tijdens de avondspits, maar tijdens de ochtendspits zijn de files dan weer 6 kilometer langer geworden. Ten opzichte van 2012 zijn de structurele files alleen maar zwaarder geworden.

Dat de files niet zwaarder worden aan wegenwerken is opvallend. “Het loont om te werken aan de weg”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “We gaan nu meer dan ooit investeren.” Het investeringsbudget voor de wegen wordt dan ook verhoogd, van 350 naar 450 miljoen euro per jaar.

Anwerpen en Brussel
De grootste knelpunten blijven de ringwegen rond Antwerpen en Brussel. Tijdens de avondspits zijn die ringwegen goed voor 54 procent van alle files. “Ik hoop dat deze cijfers iedereen doen inzien dat we moeten werken aan de weg, letterlijk én figuurlijk”, zegt Weyts. “Verzet tegen de Oosterweelverbinding of de herinrichting van de Ring rond Brussel schaadt uiteindelijk mens, milieu en economie.”