Klachten verkoop via telefoon verdubbeld

Het aantal klachten over telefoonverkopers is in twee jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers die VTM Nieuws kon inkijken. Mensen laten zich vooral jaarabonnementen aansmeren via de telefoon, zonder dat ze het beseffen. En ze geraken daar maar moeilijk van af. Het gaat meestal om puzzelboekjes.

De truc is bekend. Een verkoper biedt via de telefoon iemand een exemplaar aan van een puzzelmagazine, gratis. Maar op het einde van het gesprek blijkt dat er een abonnement aan gekoppeld is. “Vaak is het gesprek erg aangenaam, maar pas in het tweede deel zit er een addertje onder het gras”, zegt Karen Ghysels, directeur van het Europees Centrum voor de Consument. “En dan komen de vragen. Zoals: u weet dat het om een abonnement gaat?”

Het aantal klachten van mensen die zich laten vangen, neemt dan ook toe. In 2013 waren dat er nog 352, vorig jaar 863, meer dan de helft meer. Wie in de val trapt, is er nog niet meteen aan voor de moeite. De oplossing is: binnen de twee weken het abonnement opzeggen. Zeg je niet op tijd af, dan kom je er nadien nog moeilijk onderuit.

Bel me niet meer-lijst
Minister van consumentenzaken Kris Peeters raadt mensen aan om zich in te schrijven op de ‘Bel me niet meer-lijst’. Dan worden ze niet meer gecontacteerd door verkopers van abonnementen.