"Trek metro door tot Vlaamse rand"

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) wil de Brusselse metro doortrekken tot in Groot-Bijgaarden. Die piste moet mee helpen het verkeer in onze hoofdstad vlot te trekken, zegt minister Smet in De Standaard. Zijn Vlaamse collega minister Weyts reageert dat er "andere prioriteiten" zijn.

De sp.a'er wil van de tunnelcrisis gebruikmaken om de Brusselse mobiliteitsknoop te ontwarren. Eind deze maand moet het meerjareninvesteringsprogramma voor de tunnelrenovatie rond zijn. Voor de Leopold II-tunnel toont Smet zich voorstander van een publiek-private samenwerking, waarbij de financiering zowel vanuit de overheid als de private sector gebeurt. Een les die hij uit de problemen met de tunnels heeft geleerd, is dat het beter is het onderhoud aan de privé te laten. Ook plant Smet een hervorming van Brussel Mobiliteit. Het kostenplaatje voor de tunnelrenovatie zou minimaal 523 miljoen euro bedragen.

Transitparking in Groot-Bijgaarden
Naast renovatie ziet de minister heil in een verlenging van de metrolijn tot Simonis naar Groot-Bijgaarden. Daar zou dan een transitparking kunnen komen, zodat mensen die uit Oostende of Gent komen, daar hun wagen kunnen achterlaten en met de metro Brussel binnen kunnen.

"We hebben vaart gezet achter de studie hiervoor", aldus Smet. Hij merkt voorts op dat de federale fiscaliteit niet meteen helpt. Die versterkt de neiging op het platteland te wonen: door de terugbetaling van het woon-werkverkeer, het lager kadastraal inkomen, de bedrijfswagens, de tankkaarten, enzovoort.

Federale regering heeft sleutel in handen
Bovendien wijst Smet op de vertraging op het Gewestelijk Expresnet, dat het openbaar vervoer in een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad moet verbeteren. "Dat zijn allemaal exclusief federale bevoegdheden die zijn scheefgegroeid. Dat is een collectieve historische verantwoordelijkheid, over de partijgrenzen heen. Maar de huidige federale regering heeft nu wel de sleutel", gaat de minister voort. "Ik hoop dat het Brusselse tunneldossier een katalysator kan zijn. Never waste a good crisis." 

Weyts: "Andere prioriteiten"
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) meent dat er andere, meer voor de hand liggende mogelijkheden zijn om de mobiliteit in Brussel aan te pakken, "dan ons opnieuw te storten in een nieuw geldverslindend project". 

"Gelet op de gigantische kostprijs, namelijk 1 miljard euro, denk ik dat er andere prioriteiten zijn", stelt Weyts. Voor hem moet de aandacht "niet worden afgeleid, maar geconcentreerd worden" op de aanpak van de Brusselse tunnels. Weyts merkt wel op dat de mogelijkheden worden bekeken van een randparking in Groot-Bijgaarden, waar al een aantakking is op het trein- en tramnetwerk.