Belg kocht voor 8,2 miljard euro online

Het onlineshoppen heeft in 2015 een "doorbraakjaar" beleefd in België. De consumenten kochten voor 8,2 miljard euro producten en diensten via het internet, ongeveer een derde meer dan in 2014. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars. Online-uitgaven maken nu naar schatting 14 procent uit van de totale markt.

"Dit hebben we nooit meegemaakt", zegt Carine Moitier, de gedelegeerd bestuurder van BeCommerce. In een eerste schatting midden januari had de vereniging gesproken van een jaaromzet van 7,3 miljard euro, maar de definitieve cijfers blijken nog bijna een miljard euro hoger te liggen. Dat is volgens Moitier het gevolg van "een heel sterke eindejaarsverkoop".

102 euro per Belg
Volgens BeCommerce kochten de consumenten in België vorig jaar meer dan 80 miljoen keer een product of dienst online, voor een gemiddeld bedrag van 102 euro. "Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot", klinkt het in een persbericht. "De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden."