Betalend parkeren afschaffen?

Als kleinere steden willen dat de winkels in hun centrum overleven, dan kunnen ze maar beter het parkeren fors goedkoper of gratis maken. Dat zegt Unizo, nu in Nederland een groeiend aantal ­gemeenten betalend parkeren ­afschaft. “We moeten dat voorbeeld ­volgen”, zegt Luc ­Ardies van de ondernemers­organisatie. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Gedaan met de “parkeertarieventerreur”, zeggen ze in Nederland. In Rotterdam en Den Haag breiden ze fors het aantal straten uit waar je spotgoedkoop kan parkeren. De maatregel moet de steden aantrekkelijk houden in de strijd tegen ­internetwinkels en grote shoppingcentra in de rand.

Klanten wegjagen
“Een zeer goed idee: wij raden die beleidslijn ook de Belgische gemeenten aan”, zegt Luc Ardies van Unizo. Nu jagen de steden hun klanten weg, zegt Ardies. “Voor Brugge, Gent, Antwerpen en Brussel is er geen probleem. Die blijven massa's shoppers aantrekken omdat ze een totaalbeleving bieden. Maar de kleinere steden krijgen klappen en voelen de concurrentie van webshops heel hard.”

Autoluw centrum
Het gaat dan om steden als Roeselare, Aalst, Dendermonde of Mechelen. “Iemand die gaat winkelen, weegt grondig af wat hij gaat doen”, zegt ­Ardies. “Ofwel efficiënt en snel shoppen: dat kan online of in een grote baanwinkel. Als een modaal gezin dan toch ergens een hele middag wil spenderen, dan moet dat centrum vooral vlot bereikbaar zijn. Maar veel gemeenten laten nu na de klant de kans te geven dicht én goedkoop bij de winkels te parkeren. Ze hebben hun centrum ­autoluw gemaakt. Dat pakt niet voor kleinere stadscentra: de winkels gaan eraan kapot.”

Experts
Verkeersexperts zijn niet te vinden voor het idee van gratis parkeren. Daardoor lok je gewoon meer auto’s, ook van mensen die niet gaan winkelen. “Unizo verwart hier het aantal auto's met het aantal klanten”, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters. “Ze gaan op deze manier niet meer klanten krijgen en bovendien gaan gratis parkeerplaatsen niet zorgen voor meer parkeercomfort, integendeel.”