Staking kost haven miljoenen euro's

De hele ochtend zijn er onderhandelingen aan de gang over de havenloodsen. Die staken, en daardoor liggen al 5 grote schepen voor anker in de haven van Antwerpen. Ook economisch is er een grote impact: miljoenen euro's gaan dagelijks verloren. Burgemeester De Wever houdt daarom deze middag een gesprek met de loodsen op het stadhuis.

“Er is de hele ochtend druk overleg geweest achter de schermen. Maar deze staking heeft een enorme impact. Dit kost de haven dagelijks miljoenen euro’s”, zegt VTM NIEUWS-journaliste Eva Peeters. “Dat beseft ook burgemeester De Wever, hij heeft de loodsen vanmiddag uitgenodigd op het stadhuis. De haven van Antwerpen heeft al jaren een samenwerkingsverband met Nederland. Het is dus een pure loterij voor de schepen of ze al dan niet mogen binnenvaren. Als ze geluk hebben, hebben ze een Nederlandse loods en mogen ze binnen. Hebben ze pech, dan hebben ze een Belgische loots.”

"Verschillen zijn te groot"
Minister Ben Weyts, die een bezoek aan New York speciaal annuleerde om te onderhandelen, zat sinds 18.30 uur woensdagavond met BvL aan tafel, in een poging om de impasse over de loodsenstaking te doorbreken. Maar tevergeefs. "Er is geen resultaat geboekt. We zijn er niet uitgeraakt. De minister en zijn kabinetschef zijn vertrokken", zegt Yves Verspreet, woordvoerder van BvL. "Beide partijen hebben elk hun standpunten zeer duidelijk gemaakt, we hebben de hele avond gezocht naar een uitweg, maar de principiële verschillen zijn te groot."

De Belgische loodsen blijven dus vandaag verder staken, en daardoor kunnen schepen langer dan 340 meter niet meer worden begeleid op de Schelde. Intussen liggen er al 5 schepen voor anker, en dat kan volgens het Havenbedrijf nog oplopen.De impact had nog groter kunnen zijn als de Nederlandse loodsen niet 1 op 4 opdrachten uitvoert in de Antwerpse haven. Omdat zij niet staken kan er toch nog een klein aantal grote schepen door.

Actie uitbreiden
Vakbond ACOD heeft zich inmiddels ook gemengd met de staking en steunt de BvL. "Als dit niet opgelost raakt, is de kans wel heel reëel dat de actie zal uitbreiden, waarbij we naar stiptheidsacties gaan die heel de scheepvaart treffen", klinkt het.