Montgomerytunnel meerdere weken dicht

De Montgomerytunnel in Brussel gaat in beide richtingen meerdere weken dicht uit veiligheidsoverwegingen. Brussel Mobiliteit heeft bevestigd dat een grote dekplaat van vijftien meter die acht centimeter verschoven is de reden is voor de sluiting van de Montgomerytunnel. Door de verschuiving is er een stabiliteitsprobleem ontstaan. Het is het zoveelste incident op rij met een van de Brusselse tunnels.

De Montgomerytunnel is een van de vijf tunnels die zorgvuldig opgevolgd moeten worden. Vorige week al werd één rijstrook afgesloten, nadat er stofdeeltjes op het wegdek gevonden waren die konden wijzen op verschuivingen van plafondtegels. Een diepgaander onderzoek dat uitgevoerd werd door externe experten beveelt aan om de tunnel uit veiligheidsoverwegingen in beide richtingen af te sluiten.

Verkeershinder is groot
De hinder door de sluiting van de Montgomerytunnel is groot. Dat zegt VTM NIEUWS-journalist Jelle Frencken. “De politie is meteen ter plaatse gekomen om het verkeer om te leiden. De Montgomerytunnel is een heel druk knooppunt. Op de spits rijden hier meer dan 3.000 auto’s per uur, die moeten nu allemaal boven de grond rijden. Dat veroorzaakt dus veel overlast.” Ook voor vanavond worden nog veel problemen verwacht, want de tunnel zal dan nog afgesloten blijven.

Voortdurend problemen
De Montgomerytunnel werd gebouwd in 1971 en is 525 meter lang. Richting Meiser rijden er in de ochtendspits 1.600 voertuigen per uur door, in de avondspits 1.300. Richting Ter Kameren rijden in de ochtendspits 1.900 voertuigen per uur door de Montgomerytunnel en in de avondspits 1.800.

De Brusselse tunnels zijn dringend aan renovatie toe. Er duiken constant berichten op van brokstukken die naar beneden komen of plafondtegels die los liggen. Het ergst is de situatie in de Stefaniatunnel, die zou mogelijk een gans jaar dicht blijven. Maar ook de Leopold II-tunnel en de Rogiertunnel gingen al meermaals dicht door brokstukken.