Rijden we straks zonder spiegels rond?

Autorijden zonder (zij)spiegels, kunt u het zich al voorstellen? Moeilijk misschien, maar toch zijn die plannen niet meer zo ver weg. Als alles volgens plan verloopt, zijn die spiegels eind dit jaar niet meer verplicht in Europa. Dat schrijft De Standaard.

Rondrijden met zijspiegels is nu verplicht, dat staat vermeld in de wetgeving van het VN-comité voor Europa. Maar later dit jaar wordt die wetgeving waarschijnlijk aangepast en zijn spiegels niet langer verplicht. De zogenaamde 'apparaten voor indirect zicht' moeten ze vervangen. 

Maar wat is zo'n apparaat? Een camera bijvoorbeeld. Dat is geen nieuw idee. Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas begin dit jaar, stelde het merk BMW zijn i8-model voor, dat geen zijspiegels heeft maar camera's. De achteruitkijkspiegel is een videoscherm dat een totaalbeeld geeft van wat er achter je gebeurt op de weg.

5% zuiniger
Het ziet er allemaal erg flashy uit, maar wie wil nu zo'n wagen? Veel mensen, zo blijkt. Tony Verhelle van Autogids vertelde deze ochtend tijdens de radioshow Dauwe & Vancoillie dat veel mensen uit de autosector al langer vragen naar spiegelloze wagens. "Volgens aerodynamici zijn auto's 5% zuiniger zonder zijspiegels, omdat de spiegels veel weerstand vangen", legt Verhelle uit. "Ook designers zullen er blij mee zijn: ze bekijken de zijspiegels als 'flaporen'. Verder zitten spiegels in de weg als je de garage binnenrijdt en vormen ze vaak het mikpunt voor vandalen."

Uiteraard zijn er nog andere voordelen aan een achterbeeld, gefilmd door camera's. De dode hoek bijvoorbeeld, bestaat dan niet meer. En het intelligente camerasysteem is in staat om de bestuurder te verwittigen als er een snelle wagen aankomt.

Technisch defect
Toch zijn er ook verschillende critici. Wat als er een technisch defect is, bijvoorbeeld? En hoe zit het met de kostprijs? Is een volledig camerasysteem installeren niet duurder dan een eenvoudige spiegel monteren?

Veel zorgen hoeven we ons alleszins nu nog niet te maken. Want hoewel de wet misschien binnenkort al wijzigt en er al conceptwagens bestaan, voorspelt Verhelle dat het nog zo'n 15 jaar zal duren vooraleer gewone consumenten zo'n wagen kunnen aanschaffen.

Beeld: BMW