Treintickets worden mogelijk duurder

De NMBS mag de komende vier jaar de prijzen laten stijgen. De spoorwegen mogen die prijsaanpassing doorvoeren omdat de huidige prijzen veel te laag liggen.

Spoorbaas Jo Cornu krijgt zijn zin. De prijzen voor een treinticket worden niet langer gekoppeld aan de stiptheid van de treinen. Dat blijkt uit het ontwerp van het beheerscontract, dat De Morgen kon inkijken. Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) stelt ook dat het aanbod van biljetten, rittenkaarten, voordeeltarieven en abonnementen op de website veel te ingewikkeld en te goedkoop is. Volgens Galant moeten duurdere werk- en schoolabonnementen in de toekomst mogelijk worden.

Geleidelijk 
De stijging zal geleidelijk aan doorgevoerd worden, tot de achterstand weggewerkt wordt. Werkabonnementen mogen de komende vier jaar 4 procent per jaar opslaan, zonder de inflatie mee te rekenen. Voor schoolabonnementen is dat 2 procent zonder inflatie.


Slecht nieuws komt nooit alleen. Want ook de gewone abonnementen en tickets worden mogelijk duurder. "Om een performante prijspolitiek te kunnen voeren, kan de NMBS vrij het gamma, de basistarieven, verminderingen, commerciële promoties en gebruiksvoorwaarden bepalen", zo stelt het beheerscontract. Al moet Cornu wel één voorwaarde naleven: hij moet zijn uiterste best doen om gezamenlijke abonnementen aan te bieden met De Lijn, de MIVB en de TEC.

Minder stopplaatsen
De beheersovereenkomst 2016-2020, die Galant binnen twee weken aan haar coalitiepartners voorlegt, bevat nog veel meer dan informatie over de prijzen. Het zou toelaten om stopplaatsen en stations af te schaffen en bepaalde loketten te sluiten. Een deel van de treinen zal binnenkort ook rondrijden zonder kaartjesknipper, zoals op de tram of de bus.

Het positieve nieuws is dat u binnenkort sneller uw geld terugkrijgt als uw trein vertraging heeft. Minister Galant benadrukt dat het om een voorlopige versie gaat: "Dit plan is 0,0 procent definitief."

"Betalen minder per km dan in buitenland" 
Voor de regering mag de NMBS de ticketprijzen lichtjes verhogen, want hier in België betalen we per kilometer een pak minder dan in het buitenland. Vicepremier Kris Peeters roept z'n collega Galant wel op om snel duidelijkheid te scheppen.